Pomiń nawigację

Wyniki wyszukiwania dla

Brak wyników wyszukiwania

Tag: zarządzanie

Zarządzanie i współpraca w miejskich obszarach funkcjonalnych. Raport o stanie polskich miast

Zarządzanie i współpraca w miejskich obszarach funkcjonalnych. Raport o stanie polskich miast



Śmiało można rzec, iż najtrudniejszym wyzwaniem dla polskiej administracji publicznej jest zarządzanie obszarami funkcjonalnymi w przestrzeni miejskiej. Celem powstania raportu była konieczność skumulowania wiedzy dotyczącej działania samorządu, aby ukazać niewłaściwie oraz dobre przykłady postępowania. Takie założenie było nakierowane na usprawnienie procesu zarządzania rozwojem w miastach oraz metropoliach.  

Jak wynika z publikacji, w 2016 roku gminy należące do zewnętrznych stref Miejskich Obszarów Funkcjonalnych prowadziły działania mające na celu sformalizowanie współpracy międzygminnej. Słowo “współpraca” najczęściej jest rozumiane jako dwustronne porozumienie pomiędzy ośrodkiem wojewódzkim, a okolicznymi gminami. Wspólne prowadzenie prac pomiędzy tymi instrumentami nie jest jednak łatwe z racji uprzedzeń, gdzie obie strony wzajemnie snują oskarżenia oraz podejrzenia. Przykładami prawidłowej integracji są Miejskie Ośrodki Funkcjonalne w Poznaniu, Szczecinie, Trójmieście oraz konurbacji górnośląskiej. Relacja te charakteryzują się wspólnym działaniem w celu rozwoju ośrodków miejskich wraz z poszanowaniem autonomii członków stowarzyszenia.  

Innym zjawiskiem zauważalnym w przestrzeni jest odsuwanie się ośrodków metropolitalnych jakimi są Warszawa oraz Kraków od własnych obszarów funkcjonalnych. Autorzy raportu tłumaczą to samowystarczalnością miast oraz niechęcią do rozwiązywania problemów w sąsiednich samorządach. Dodatkowo w obszarach funkcjonalnych, należy również zwrócić uwagę na temat jakim jest zarządzanie przez wchłanianie. Niektóre z miast, zamiast współpracować z gminami z najbliższego otoczenia, przyłączają ich tereny do własnych powodując ich “wchłonięcie”.  

Ponadto autorzy omówili w raporcie inne aspekty związane z zarządzaniem oraz współpracą w miejskich ośrodkach funkcjonalnych takie jak m.in: przedstawili idee Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych czy skomentowali zjawisko efektywnego transportu publicznego.  

Urban lab jako pilotażowe narzędzie poprawy jakości życia mieszkańców miast zgodnie z ideą smart city

Urban lab jako pilotażowe narzędzie poprawy jakości życia mieszkańców miast zgodnie z ideą smart city



Głównym założeniem publikacji jest przedstawienie Urban Lab, znanym również jako laboratorium miejskie, jako instrument współpracy władz z podmiotami takimi jak: mieszkańcy, przedsiębiorstwa, oraz podmioty naukowe. Relację pomiędzy tymi jednostkami mają na celu poprawę jakości życia obywateli poprzez innowacyjne rozwiązania problemów wraz z praktycznym wykorzystaniem zasobów miejskich w celu osiągniecia dodatkowych zysków. Autorzy mieli na celu przekazanie jednostką samorządów lokalnych oraz mieszkańcom, wiedzy na temat innowacyjnych sposobów myślenia w planowaniu projektowym w celu osiągniecia zamierzonego rozwoju.  

Całość podręcznika podzielona jest w głównej mierze na cztery części. Pierwsza z nich poświęcona jest wyjaśnieniu terminu Urban lab. Chodzi tu o zagadnienia związane z m.in.: przedstawieniem koncepcji Urban lab, określeniem kto bierze udział, tworzy oraz zarządza laboratorium miejskim. Ponadto wyjaśniono tu kwestię finansowania działalności instrumentu. Druga część podręcznika dotyczy zakresu działania Urban labu obejmującej tematykę m.in.: innowacji technologicznych oraz społecznych czy zarządzania przestrzenią. W przypadku trzeciej i czwartek części określono etapy działania oraz dobre praktyki.  

Chcąc w prawidłowy sposób wykorzystywać potencjały miasta ważna jest komunikacja między środowiskami miejskimi podzielonymi głównie na władze oraz mieszkańców. Korzystając z wiedzy odnośnie praktycznych metod działania wraz z przykładami dobrej praktyki można osiągnąć zamierzony cel jakim jest poprawa jakości życia mieszkańców.  

Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej

Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej



Pierwszą kwestią jaką zajęli się autorzy publikacji było określenie elementów zarządzania strategicznego. Ich zamierzeniem była zmiany sposoby myślenia organów administracji publicznej poprzez usystematyzowanie wiedzy na temat planowania strategicznego. W swojej pracy przedstawili proces budowania oraz realizacji strategii, w celu usprawnienia systemu działania w jednostkach samorządu terytorialnego.  

Analizując treść poradnika należy przyjąć do wiadomości, iż w skład zarządzania strategicznego wlicza się pięć następujących elementów: planowanie (poprzez opisanie teraźniejszości w celu wyznaczenia wizji nakierowanej na przyszłość lub wyobrażenie przyszłości wraz z próbą przekształcenia teraźniejszości w celu urzeczywistnienia wizji), finasowanie (element najbardziej uzależniony od czynników zewnętrznych, gdzie najczęstszym źródłem finansowania projektu strategii są własne dochody budżetowe), monitoring (przygotowanie narzędzi monitorowania działań w czasie tworzenia strategii), wdrażanie (najczęściej spotykanym zjawiskiem jest ocena strategii na podstawie skuteczności jej wdrażania), oraz ewolucja (rodzaje ewolucji zależą od momentu ich wprowadzenia , czyli ewolucję przeprowadzane w fazie wstępnej, w trakcie realizacji strategii oraz po jej wdrożeniu). 

Ponadto duże znaczenie w tworzeniu strategii ma wyznaczenie zespołu zajmującego się tą tematyką. Grupa dążąca do osiągniecia tego samego celu, czyli do stworzenia dokumentu nakierowanego na wyznaczenie działań na przyszłość, może dzielić się na trzy zespoły. Pierwszym z nich są „budowniczy” strategii, którzy klasyfikują osoby oraz organizacje bezpośrednio wpływające na proces tworzenia strategii. W skład drugiego zespołu wliczają się realizatorzy strategii, czyli pracowniczy administracji oraz zaangażowani zwolennicy. Ostatnia grupa obejmuję beneficjentów strategii. W tym przypadku chodzi o mieszkańców, którzy pomagają w tworzeniu planu.  

Autorzy publikacji przedstawili szereg metod wliczających się w planowanie strategiczne. Zwrócili uwagę na tworzeniu diagnozy stanu jednostki, określeniu wizji i misji projektu oraz na wyznaczeniu celów strategicznych. Przeprowadzając etapy budowy oraz realizacji strategii należy w sprawny oraz rzetelny sposób przeanalizować niezbędne modele działania, w celu poprawy jakości życia mieszkańców oraz ulepszenia stanu technicznego danego miejsca.  

Planowanie jako instrument zintegrowanego zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego

Planowanie jako instrument zintegrowanego zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego



Autorzy publikacji zwrócili uwagę na założenia zarządzania zintegrowanego, gdzie jedną z głównych też jest m.in.: zrównoważony rozwój poprzez powiązania pomiędzy gospodarką, społeczeństwem i środowiskiem. Ich zadaniem było wytłumaczenie zasad jakimi należy się posługiwać podczas planowania w jednostce oraz przedstawienie etapów tegoż procesu. Celem powstania materiału było przekazanie wiedzy jednostką samorządu terytorialnego z zakresu zarządzania rozwojem w sposób zintegrowany.   

Pierwsza część podręcznika posiada charakter teoretyczny, gdzie zostają wyjaśnione pojęcia dotyczące m.in.: obszarów funkcjonalnych, kapitału terytorialnego czy ukazanie zależności pomiędzy zarządzaniem, polityką oraz administracją. W przypadku drugiej części publikacji dominuję charakter praktyczny ukazujący etapy procesu planowania rozwoju, przykłady oraz schematy postępowania.  

Proces zarządzania zintegrowanego posiada szereg zasad, których przestrzeganie ma na celu usprawnienie realizacji projektów. Jedną z norm jest m.in. zasada rozwoju sustensywnego, która zakłada, iż cele społeczne, gospodarcze oraz środowiskowe powinny ze sobą współgrać, aby zapewnić wysoki poziom życia mieszkańcom jednostki. Innym przykładem założenia jest zasada partycypacji społecznej, która głosi, iż ważnym elementem w procesie decyzyjnym jest udział interesariuszy mających swój wkład w realizację projektów. Pozostałe zasady takie jak m.in.: zasada podejścia terytorialnego, zasada partnerstwa, zasada kompleksowego rachunku ekonomicznego czy zasada spójności dokumentów również zostały omówione w tekście publikacji.  

Jednym z atutów podręcznika jest szczegółowy opis metod stosowanych podczas zintegrowanego planowania rozwoju. Podstawą działania w trakcie tworzenia projektów jest przeprowadzenie diagnozy oraz prognozy sytuacji danej jednostki terytorialnej. W przypadku struktury diagnozy możemy mówić tu o następujących elementach: położenie geograficzne, sytuacja demograficzna, gospodarka finansowa, zasoby środowiska, walory kulturowe czy infrastruktura transportowa, środowiskowa oraz techniczna. Takie zestawienie pozwoli dostrzec problemu z jakimi boryka się jednostka oraz wyznaczyć potencjały danego miejsca.  

Innym przykładem działania jest jakościowa analiza SWOT. Metoda ta pozwala zobaczyć szanse, zagrożenia, mocne oraz słabe strony, które powinny zostać uwzględnione podczas tworzenia zintegrowanego projektu rozwoju. Ponadto istotnym aspektem planowania jest wyznaczenie wizji rozwoju (postęp jaki pragniemy zdobyć w jednostce) oraz misji działania (zadania oraz kompetencje jakie pozwolą nam osiągnąć wyznaczony cel). Poprzez te działania można przystąpić do identyfikacji celów strategicznych oraz operacyjnych czy chociażby dokonać mapowania interesariuszy.  

Szereg metod przedstawionych w publikacji oraz szczegółowe wyjaśnienie istoty zagadnienia jakim jest zintegrowane planowanie rozwoju, pozwoli w umiejętny sposób zrozumieć odbiorcy założenia tejże teorii. Chęć rozwoju jednostki, podwyższenia standardów życia mieszkańców czy chociażby poprawa stanu technicznego obiektów będzie niemożliwe bez współpracy sektorowej podczas sprawnego zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego.  

Ludzie- Zmiana - Przestrzeń. Dobre praktyki w rewitalizacji polskich miast.



Celem publikacji jest wsparcie przedstawicieli władz samorządowych, mieszkańców, przedsiębiorców oraz ekspertów w przygotowywaniu nowych lub analizowaniu już istniejących programów rewitalizacji. Podręcznik charakteryzuję się przedstawieniem konkretnych realizowanych na przestrzeni lat przedsięwzięć oraz działań związanych z tematyką rewitalizacji.  Według autorów sukces procesu rewitalizacji leży w umiejętnym dostosowaniu przedsięwzięć do lokalnych potrzeb oraz uwarunkować. W tym celu powstał podręcznik, aby ukazać przykłady dobrych oraz złych postepowań w zakresie modernizacji miast.  

Pierwszy rozdział publikacji zatytułowany „Strategiczne podejście i planowanie oparte na diagnozie” obejmuję zakresy projektów realizowanych w poszczególnych miastach mających na celu rozwój związany z tematyką m.in.: podniesienia szans dzieci i młodzieży, rewitalizacji małego miasta czy przemyślanych działań w rewitalizacji. Każdy kolejny rozdział przedstawia przedsięwzięcia z różnych sektorów życia obejmujących m.in.: partnerstwo wraz z wielopoziomowym zarządzaniem, włączenie społeczne i kompleksowość lub koncentrację działań.  

Zestawienie tychże projektów zapewnia skumulowanie wiedzy z dobrych praktyk mogących stanowić źródło doświadczeń, z których można korzystać podczas prowadzenia własnych działań rewitalizacyjnych. Analiza poszczególnych przykładów może zapobiec powstawania błędów w czasie prac projektowych oraz wdrażania koncepcji. Wyciąganie wiedzy z doświadczeń innych miast stanowi cenną umiejętność w sektorze planowania.  

Zarządzanie usługami w centrum usług społecznych

Zarządzanie usługami w centrum usług społecznych



Broszura jest częścią pakietu materiałów edukacyjnych zatytułowanego: „Jak utworzyć i prowadzić centrum usług społecznych”. W jego skład wchodzi siedem publikacji rozwijających najważniejsze zagadnienia związane z tworzeniem i funkcjonowaniem nowopowstałych centrów usług społecznych. Z dniem 1 stycznia 2020 roku weszły w życie przepisy ustawy o realizowaniu usług społecznych, a wraz z nimi zgoda na powstanie CUS. Po podpisaniu ustawy była ona przez kilka miesięcy przygotowywana do oficjalnego wejścia w życie. Kancelaria Prezydenta RP zleciła dwójce socjologów – Tomaszowi Kaźmierczakowi i Arkadiuszowi Karwackiemu – stworzenie materiału, który przybliży nową instytucję, zaproponuje sposoby zarządzania usługami społecznymi i nakreśli funkcje ważnych specjalistów: organizatorów i koordynatorów indywidualnych planów usług społecznych. Tak powstała opisywana broszura, zatytułowana: „Zarządzanie usługami w centrum usług społecznych”, dotycząca centrum usług społecznych zaprojektowanego jako instytucja „jednego okienka” i jego roli w lokalnej społeczności. Skupia się ona na konkretnych zadaniach CUS: integracji usług społecznych, rozbudowy ich lokalnej oferty, „szycia na miarę” – procesu świadczenia oraz koordynacji współpracy międzyinstytucjonalnej i międzysektorowej. Przedstawienie nowowprowadzonej ustawy oraz jej znaczenia dla społeczności zawarto w pierwszym podrozdziale tekstu. Autorzy odpowiadają, dlaczego wymaga ona zaangażowania i wprowadzenia w obieg publiczny.

 Pierwsza część broszury zawiera wiedzę głównie merytoryczną, która tworzy podstawę teoretyczną dla drugiej części, nazwanej przeze mnie praktyczną. Tłumaczy ona drogę zarządzania i koordynowania pracy w CUS oraz prezentuje prawdopodobne wyzwania, które pracownicy mogą napotkać na swojej drodze. Całość materiału zawarta w publikacji skierowana jest do osób zainteresowanych zarządzaniem i współtworzeniem centrów usług społecznych. Przekazuje podstawową wiedzę i możliwą drogę prowadzenia takiej instytucji; wraz z problemami ukazuje ich możliwe rozwiązania, wszystko przedstawione etapowo. Ciekawym elementem publikacji są wyróżnione kafelki z esencjonalną wiedzą. Zawarte są w nich najistotniejsze definicje, artykuły prawne i cechy niezbędne u pracowników CUS. Wprowadzają one urozmaicenie graficzne w tekście znajdującego się w broszurze.  

Organizator społeczności lokalnej w centrum usług społecznych

Organizator społeczności lokalnej w centrum usług społecznych



"Organizator społeczności lokalnej w centrum usług społecznych" to opracowanie podejmujące temat obowiązków i zadań pełnionych przez organizatora społeczności lokalnej. Tekst punktuje również zagrożenia związane z organizowaniem społeczności lokalnej i sposoby na ich uniknięcie. Praca jest elementem pakietu edukacyjnego "Jak utworzyć i prowadzić centrum usług społecznych".  

Pierwszy rozdział opracowania dotyczy pracy środowiskowej. Autorzy wymieniają w nim zadania należące do centrum usług społecznych. Praca środowiskowa zostaje w tym rozdziale zdefiniowana jako "usługa społeczna adresowana do większej grupy społecznej". Autorzy wymieniają trzy podstawowe wymiary, do których odnosi się organizowanie społeczności lokalnej - wymiar uprzedzający, mający na celu wspieranie właściwego rozwoju społeczności, przed wystąpieniem zagrożenia; wymiar hamowania, polegający na podejmowaniu działań, gdy widoczne są drobne oznaki zagrożenia; wymiar interwencji, stosowany, gdy trudne sytuacje już wystąpiły, polegający na prowadzeniu działań mających zapobiec ich pogłębianiu oraz na naprawianiu sytuacji. W pierwszym rozdziale określone zostają również zasady organizowania społeczności lokalnej - korzystanie z prowadzonych usług ma być dostępne dla wszystkich mieszkańców, prowadzone działania mają być ukierunkowane i prowadzone według określonych standardów.  

Kolejny rozdział porusza tematykę zadań i ról organizatora społeczności lokalnej, rozpoczynając od aspektów prawnych, zgodnie z którymi osoba pełniąca takie stanowisko powinna: posiadać wyższe wykształcenie, posiadać doświadczenie, posiadać II stopień specjalizacji w zawodzie pracownika socjalnego, posiadać zaświadczenie o niekaralności. Przedstawiona zostaje również pula umiejętności niezbędnych do wykonywania zawodu organizatora sieci społecznych - są to między innymi umiejętności interpersonalne oraz umiejętności działania w sferze publicznej. Zdefiniowana zostaje również rola organizatora działań społecznych. Za podstawową formę jego działalności uznane zostaje prowadzenie animacji lokalnej, która ma na celu niesienie pomocy w rozwiązywaniu lokalnie występujących problemów. Animator lokalny ma aktywizować mieszkańców, zachęcać do działania i inicjować powstawanie grup obywatelskich. Później autorzy tekstu charakteryzują ramy działania organizatora społeczności lokalnej na podstawie ustawy o CUS. W tekście podkreślone jest znaczenie pracy środowiskowej jako elementu istotnego dla rozwiązywania problemów społecznych oraz tworzenia wspólnoty lokalnej.  

W następnej części pracy omówiony jest cały proces organizowania społeczności lokalnej i wymienione są jego poszczególne etapy. Rozdział czwarty podejmuje temat społeczności i lokalności jako przestrzeni pracy środowiskowej. Wyróżnione zostają podziały społeczności o charakterze terytorialnym oraz kategorialnym oraz różnice w sposobach prowadzenia działania wśród konkretnych grup. Rozdział piąty stanowi omówienie narzędzi wspierających, z których korzysta organizator społeczności lokalnej. Pokreślone zostaje znaczenie wolontariatu jako bardzo istotnego narzędzia.  

Ostatnia część opracowania koncentruje się na szansach i zagrożeniach realizacji usług środowiskowych. Autorzy trafnie stwierdzają, że organizowanie społeczności lokalnych daje szansę na trwałe utrzymanie aktywności społecznej, która dotychczas pobudzana była krótkotrwale, za pomocą pracy projektowej. Podkreślają również jednak, że praca środowiskowa to żmudny proces, którego efekty nie są widoczne od razu, wymagający dużego wkładu i zaangażowania od wszystkich partycypantów, co może zrażać i zniechęcać niektóre osoby. Problemem może być również brak partnerów społecznych lub instytucji chcących wesprzeć prowadzone działania. 

Reasumując, informacje płynące z omawianego opracowania stanowią istotny kontekst dla osób zainteresowanych prowadzeniem działań wśród społeczności lokalnej. Praca jest napisana w sposób przejrzysty i zrozumiały, porusza wszystkie niezbędne aspekty podejmowanego tematu. Wyciągnięte przez autorów wnioski są bardzo sensowne i sformułowane w sposób obiektywny. 

Model BINGO - zarządzanie organizacją pozarządową prowadzącą działalność gospodarczą

Model BINGO - zarządzanie organizacją pozarządową prowadzącą działalność gospodarczą



Model BINGO jest pierwszym kompleksowym opracowaniem w Polsce, zawierającym teoretyczne i praktyczne aspekty zarządzania organizacją pozarządową. Uwzględnia kontekst prowadzenia działalności gospodarczej. W publikacji opisany został model zarządzania, uwzględniający kluczowe aspekty funkcjonowania organizacji społecznych jak misja, partnerzy. Model obejmuje 4 obszary zarządzania: rozwój i doskonalenie organizacji, zarządzanie zespołem, zarządzanie finansami oraz komunikowanie i kształtowanie relacji. W ramach każdego z obszarów, opisane zostały elementy składowe, ważne do uwzględnienia przez zarządy organizacji. Publikacja wskazuje konkretne, sprawdzone rozwiązania, pozwalające na usprawnienie działalności. Model definiuje kompetencje zarządu oraz zasady partycypacji w zarządzaniu organizacją pozarządową, zasady zarządzania działalnością gospodarczą, w tym analizę opłacalności prowadzenia działalności gospodarczej, formalno-prawne i księgowe aspekty rozpoczęcia i prowadzenia działalności gospodarczej. Na bazie założeń modelu BINGO można określać zakres kompetencji poszczególnych członków zarządu. Pozycja rekomendowana dla początkujących członków zarządów, jak i osób z dłuższym stażem w zarządzie.
Zarządzanie partycypacyjne bezpieczeństwem w szkole.

Zarządzanie partycypacyjne bezpieczeństwem w szkole.



Szkoła to miejsce, w którym uczniowie spędzają dużą część swojego życia. Uczą się , zdobywają kompetencje społeczne, zaspakajają tam swoje potrzeby - jedną z nich jest poczucie bezpieczeństwa.

Autorka w publikacji definiuje szczegółowo termin bezpieczeństwa, opisuje style zarządzania i przywództwa w szkole, w tym zarządzania partycypacyjnego. By przejść do zagadnienia zarządzania bezpieczeństwem w szkole.