Pomiń nawigację

Wyniki wyszukiwania dla

Brak wyników wyszukiwania

Tag: społeczności lokalne

Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej

Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej



„Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej” Marka Rymszy i Barbary Bąbskiej jest drugim tomem poradnika z tytułowej serii, poświęconym metodologicznym i praktycznym zagadnieniom form pracy środowiskowej opartej na tzw. Modelu Organizacji Społeczności Lokalnej (OSL). Głównym adresatem poradnika są pracownicy lokalnych ośrodków pomocy społecznej, jednak wskazówki w nim zawarte dotyczące pracy na rzecz lokalnych społeczności mogą stanowić cenne źródło informacji zarówno dla  pracowników placówek kulturalnych i oświatowych jak i dla działaczy społecznych i wszelkich aktywizatorów życia społeczno-kulturalnego na poziomie lokalnym. W poszczególnych rozdziałach poradnika znajdziemy szczegółowe informacje dotyczące prac z Modelem OSL – począwszy od charakterystyki, diagnozowania oraz wyszukiwania adresatów działań, poprzez zastosowanie odpowiednich narzędzi przy realizacji działań, wyszukiwanie odpowiednich strategii pracy oraz kwestii dotyczących załatwiania spraw formalnych, a kończąc na konkretnych przykładach ukazujących zastosowanie Modelu OSL w praktyce (Swarzędz, Radomsko, Częstochowa). Treść poradnika jest przedstawiona w zwarty i wyczerpujący sposób. Jednym z tych elementów jest powtórzenie istotniejszych według autorów elementów tekstu na marginesie i wyszczególnione ich kolorem czerwonym. W poradniku zastosowano również ramki z różnymi kolorami tła, odpowiadającymi za trzy rodzaje odniesień do głównej części tekstu. Pierwsza ramka „Z życia wzięte” podaje konkretne przykłady z dokumentacji środowiskowych przeprowadzonych w ramach testowania podejścia OSL. W drugim rodzaju ramki przytaczane są kluczowe fragmenty Modelu OSL. Trzeci rodzaj ramki to odniesienia z literatury przedmiotu kluczowe dla działań środowiskowych. Zastosowanie kolorowych ramek pomaga lepiej zorientować się czytelnikowi w poszczególnych elementach poradnika – jedyne co może budzić pewne zastrzeżenia – z całą świadomością zastosowania autorskiej stylistyki graficznej poradnika – to ramki dotyczące literatury przedmiotu, w których użyto nasyconego koloru czerwonego. Nawet podczas krótszej lektury czytanie odniesień z czerwonych ramek jest męczącym dla oczu doświadczeniem. Poradnik Marka Rymszy i Barbary Bąbskiej jest dobrze opracowanym kompendium wiedzy dla każdego komu zależy na rozwoju swojej metodyki pracy środowiskowej oraz przybliżeniu pomocnych narzędzi, które mają pomóc w osiągnięciu zamierzonych na tym polu celów. Przybliżając założenia Modelu OSL poradnik akcentuje wywołanie trwałej zmiany społecznej i rozwoju wspólnoty – co niewątpliwie jest dojrzałym postulatem, stojącym w opozycji do wielu propagowanych współcześnie działań w przestrzeni kulturowej jakże często nacechowanych powierzchownością i oderwaniem od kontekstu lokalnej społeczności.  

Model środowiskowej pracy socjalnej / organizowania społeczności lokalnej

Model środowiskowej pracy socjalnej / organizowania społeczności lokalnej



Tekst jest przeznaczony dla osób, które chcą usprawnić elementy pracy społecznej oraz socjalnej na wybranym terenie. Tekst opowiada o organizowaniu społeczności lokalnych, wskazuje na co należy zwrócić szczególną uwagę, jak je zmodernizować i ulepszyć. Przybliża m. in.  jakie są role organizatora przestrzeni społecznej, jakie umiejętności są przydatne przy organizacji społecznej. Daje wskazówki jak należy kształtować społeczność lokalną.  Wyjaśnia na czym polega rola animatora, czym jest animacja, jaka jest rola organizatora sieci społecznych, umiejętności interpersonalne są podstawą, ponieważ kontakty między ludzkie są  w takich zawodach bardzo ważne. Adresatem działań modelu OSL (Organizowania Społeczności Lokalnej) są społeczności na przykład bloków socjalnych, blokowisk, terenów poprzemysłowych, środowisk o charakterze terytorialnym.  Organizowaniem pracy socjalnej nie zajmują się wyłącznie pracownicy socjalni, odbywa się ona również poprzez różne kapitały, organizacje spoza publicznego systemu pomocy społecznej. W Polsce oraz w innych krajach można wprowadzić nowy obszar współpracy, nowe cele, wzmocnienie społeczności, wzmacnianie kontaktów. Opisuje również na co należy zwrócić uwagę przy animacji 

oraz wobec tworzenia sieci i planowania. W polskim modelu OSL nie dąży się do tworzenia zawodu organizatora społeczności, ale przyjmuje się jego wyodrębnienie. Idea empowerment jest zastosowana do pracy socjalnej, oddziaływanie klientów pomocy społecznej, jak i samych pracowników, wzajemne wzmocnienie środowiska zawodowego i pracowników socjalnych. Organizacja pracy społecznej może być rozumiana jako zespół praktyk ukierunkowanych na dane cele. Społeczność lokalna rozwija się w określonym kierunku. Społeczność należy traktować jako długofalowy proces upodmiotawiania ludzi. Organizator społeczności lokalnej uruchamia różne procesy, wspiera i tworzy różne struktury. Edukacja jest bardzo zaangażowana w organizowaniu społeczności lokalnej.  

Dlaczego centrum usług społecznych?

Dlaczego centrum usług społecznych?



“Któż z nas nie chciałby oddać głosu na inicjatywę zrzeszającą ludzi, innowacyjną i przyszłościową? Myślę, że każdy. Broszura ,,Dlaczego centrum usług społecznych?” jest skierowana do nas, czytelników, mieszkańców lokalnych oraz obywateli Polski. Tekst ma na celu zapoznanie z nowym projektem prezydenta RP, ale jego głównym celem jest przekonanie odbiorców do tejże jednostki organizacyjnej, a także przedstawieniem jej superlatyw, korzyści. W nawiązaniu do vacatio legis, czyli zapoznaniu się ze zmianami i przygotowaniu do nich, przedstawione są założenia, z którymi odbiorcy powinni się liczyć. Centrum Usług Społecznych (CUS) ma być miejscem, gdzie usługi będą skupione w jednym miejscu, a mieszkańcy dostaną wsparcie bez względu na okoliczności. Jest to projekt przede wszystkim dobrowolny, a nie przymusowy. CUS ma w zanadrzu wachlarz zmian, czyli: 

-Wszystkie opcje w jednej –poprzez połączone ze sobą instytucje, zespoły mają dostęp do wielu funkcji

-Wszyscy członkowie, w różnych grupach wiekowych otrzymają pomoc i wsparcie.

 Najważniejszą funkcją jest jednak integracja wspólnot, gmin i lokalnych społeczności, co uważam osobiście za bardzo dobry pomysł, ponieważ zniweluje to bariery między ludźmi oraz pozwoli na wyjście ze sfery samotności i da poczucie jedności ludziom, tego, iż nie są sami i są w dobrych rękach. CUS integrować będzie się także z instytucjami pobliskimi i zagranicznymi, tak, by dawać doświadczenie i zdobywać je. Nastawione na współpracę, ma pewne założenia, niezbyt wygórowane. Projekt to korekta pewnych błędów z przeszłości, tak jak funkcjonowanie OPS. CUS chce określić, czego brakuje mieszkańcom, na podstawie tego, co już posiadają. Bardzo celnym trafem jest koordynacja działań poprzez głęboką współpracę z innymi stowarzyszeniami i instytucjami. Broszura wspomina także, czym są usługi społecznej co należy przez nie rozumieć. Wspomina o zbieraniu i analizowaniu danych o nich. Zakłada, iż inicjatywa będzie miała na względzie dobro obywatela. Projekt chce inwestować w obywateli, gminy i społeczności i kapitał. 

 Wsparcie i integracja dla osób w różnych sferach życiowych i miejscach pozwoli na stworzenie więzi lokalnej i terytorialnej i poczuciu tożsamości a także zmniejszeniu izolacji.

Zarządzanie usługami w centrum usług społecznych

Zarządzanie usługami w centrum usług społecznych



Broszura jest częścią pakietu materiałów edukacyjnych zatytułowanego: „Jak utworzyć i prowadzić centrum usług społecznych”. W jego skład wchodzi siedem publikacji rozwijających najważniejsze zagadnienia związane z tworzeniem i funkcjonowaniem nowopowstałych centrów usług społecznych. Z dniem 1 stycznia 2020 roku weszły w życie przepisy ustawy o realizowaniu usług społecznych, a wraz z nimi zgoda na powstanie CUS. Po podpisaniu ustawy była ona przez kilka miesięcy przygotowywana do oficjalnego wejścia w życie. Kancelaria Prezydenta RP zleciła dwójce socjologów – Tomaszowi Kaźmierczakowi i Arkadiuszowi Karwackiemu – stworzenie materiału, który przybliży nową instytucję, zaproponuje sposoby zarządzania usługami społecznymi i nakreśli funkcje ważnych specjalistów: organizatorów i koordynatorów indywidualnych planów usług społecznych. Tak powstała opisywana broszura, zatytułowana: „Zarządzanie usługami w centrum usług społecznych”, dotycząca centrum usług społecznych zaprojektowanego jako instytucja „jednego okienka” i jego roli w lokalnej społeczności. Skupia się ona na konkretnych zadaniach CUS: integracji usług społecznych, rozbudowy ich lokalnej oferty, „szycia na miarę” – procesu świadczenia oraz koordynacji współpracy międzyinstytucjonalnej i międzysektorowej. Przedstawienie nowowprowadzonej ustawy oraz jej znaczenia dla społeczności zawarto w pierwszym podrozdziale tekstu. Autorzy odpowiadają, dlaczego wymaga ona zaangażowania i wprowadzenia w obieg publiczny.

 Pierwsza część broszury zawiera wiedzę głównie merytoryczną, która tworzy podstawę teoretyczną dla drugiej części, nazwanej przeze mnie praktyczną. Tłumaczy ona drogę zarządzania i koordynowania pracy w CUS oraz prezentuje prawdopodobne wyzwania, które pracownicy mogą napotkać na swojej drodze. Całość materiału zawarta w publikacji skierowana jest do osób zainteresowanych zarządzaniem i współtworzeniem centrów usług społecznych. Przekazuje podstawową wiedzę i możliwą drogę prowadzenia takiej instytucji; wraz z problemami ukazuje ich możliwe rozwiązania, wszystko przedstawione etapowo. Ciekawym elementem publikacji są wyróżnione kafelki z esencjonalną wiedzą. Zawarte są w nich najistotniejsze definicje, artykuły prawne i cechy niezbędne u pracowników CUS. Wprowadzają one urozmaicenie graficzne w tekście znajdującego się w broszurze.  

Współpraca międzysektorowa w ramach centrum usług społecznych

Współpraca międzysektorowa w ramach centrum usług społecznych



W broszurze przedstawiony zostaje temat współpracy międzysektorowej w ramach centrum usług społecznych. Źródłem zawartych w niej informacji jest ustawa o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (CUS), która zakłada współpracę CUS z lokalnymi usługodawcami wszystkich sektorówRealizacji tej współpracy mają służyć najlepiej dopasowane do danej wspólnoty formy kooperacji pomiędzy CUS, a podmiotem zewnętrznym. W ustawie zostali wymienieni partnerzy dla CUS, są to: stowarzyszenia, fundacje, jednostki kościelne i wyznaniowe, spółdzielnie socjalneDziałalność podmiotów ma charakter non profit. Partnerami mogą być także osoby prawne i fizyczne prowadzące klasyczną działalność gospodarczą w celu osiągnięcia zysku: organizacje pozarządowe, przedsiębiorstwa społeczne oraz klasyczne przedsiębiorstwa. Organizacje pozarządowe stanowią znaczną grupę zbiorowości podmiotów ekonomii społecznej. Ekonomia społeczna jest segmentem sfery publicznej obok takich elementów jak państwo demokratyczne, gospodarka rynkowa i społeczeństwo obywatelskie. Działania podejmowane w ramach ekonomii społecznej opierają się więc w dużej mierze na solidarności i współpracy, a nie na partykularyzmie i konkurencji, dlatego tak ważna jest współpraca CUS z podmiotami zewnętrznymi, które prowadząc działalność gospodarczą, zatrudniają przy tym m.in. osoby z grup wykluczonych społecznie. Z kolei u podstaw powołania CUS leży m.in idea zapewnienia powszechnego dostępu mieszkańców do usług społecznych. Ekonomia społeczna to w tym ujęciu sfera aktywności obywatelskiej i społecznej, która przez działalność gospodarczą i działalność pożytku publicznego służy: integracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych marginalizacją społeczną, tworzeniu miejsc pracy, świadczeniu usług społecznych użyteczności publicznej oraz rozwojowi lokalnemu. Zasadniczą trudnością w realizacji współpracy międzysektorowej w ramach CUS może być brak odpowiednio kompetentnych świadczeniodawców. Pomimo, że liczba nowo powstałych przedsiębiorstw społecznych z roku na rok rośnie, średni okres ich efektywnego funkcjonowania nie jest zbyt długi. Wiele zależy od geograficznego lokalizacji danego CUS, dlatego tak istotne jest indywidualne zaplanowanie współpracy w każdym z obszarów (duże miasta, gminy wiejskie, miasta na prawach powiatu)które różnią się infrastrukturą usługową, potencjałem ekonomiczno-społecznym i w których współpraca przyjmie inny charakter. Współpraca międzysektorowa w ramach CUS powinna być realizowana na trzech płaszczyznach: kontraktowanie usług w ramach CUS, tworzenie partnerstw projektowych oraz koordynacja usług społecznych. Szczególną rolę odgrywać będą dwie zasady: współpracy i pomocniczości. Kontraktowanie usług społecznych przyjmie formę zakupu (zlecenia) realizacji określonych usług partnerom (organizacje pozarządowe oraz podmioty ekonomii społecznej), które działają na rzecz społeczności lokalnej. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie przewiduje tryb konkursowy jako podstawowy tryb wyłonienia realizatorów zadań publicznych. W broszurze wspomniany jest zakres dotacji jakie może otrzymać podmiot, a także czas trwania współpracy. Zdaniem autorów, utworzeniu centrum usług społecznych powinna towarzyszyć działalność informacyjna upowszechniająca wiedzę o nowej formule odpowiadania na potrzeby społecznościDla efektywnego przebiegu współpracy, autorzy broszury rekomendują uruchomienie przy CUS stałego ciała dialogu i konsultacji partnerów zewnętrznych (potencjalnych usługobiorców centrum) w postaci forum partnerów, które stanie się mechanizmem lokalnego dialogu obywatelskiego. 

Organizator społeczności lokalnej w centrum usług społecznych

Organizator społeczności lokalnej w centrum usług społecznych



"Organizator społeczności lokalnej w centrum usług społecznych" to opracowanie podejmujące temat obowiązków i zadań pełnionych przez organizatora społeczności lokalnej. Tekst punktuje również zagrożenia związane z organizowaniem społeczności lokalnej i sposoby na ich uniknięcie. Praca jest elementem pakietu edukacyjnego "Jak utworzyć i prowadzić centrum usług społecznych".  

Pierwszy rozdział opracowania dotyczy pracy środowiskowej. Autorzy wymieniają w nim zadania należące do centrum usług społecznych. Praca środowiskowa zostaje w tym rozdziale zdefiniowana jako "usługa społeczna adresowana do większej grupy społecznej". Autorzy wymieniają trzy podstawowe wymiary, do których odnosi się organizowanie społeczności lokalnej - wymiar uprzedzający, mający na celu wspieranie właściwego rozwoju społeczności, przed wystąpieniem zagrożenia; wymiar hamowania, polegający na podejmowaniu działań, gdy widoczne są drobne oznaki zagrożenia; wymiar interwencji, stosowany, gdy trudne sytuacje już wystąpiły, polegający na prowadzeniu działań mających zapobiec ich pogłębianiu oraz na naprawianiu sytuacji. W pierwszym rozdziale określone zostają również zasady organizowania społeczności lokalnej - korzystanie z prowadzonych usług ma być dostępne dla wszystkich mieszkańców, prowadzone działania mają być ukierunkowane i prowadzone według określonych standardów.  

Kolejny rozdział porusza tematykę zadań i ról organizatora społeczności lokalnej, rozpoczynając od aspektów prawnych, zgodnie z którymi osoba pełniąca takie stanowisko powinna: posiadać wyższe wykształcenie, posiadać doświadczenie, posiadać II stopień specjalizacji w zawodzie pracownika socjalnego, posiadać zaświadczenie o niekaralności. Przedstawiona zostaje również pula umiejętności niezbędnych do wykonywania zawodu organizatora sieci społecznych - są to między innymi umiejętności interpersonalne oraz umiejętności działania w sferze publicznej. Zdefiniowana zostaje również rola organizatora działań społecznych. Za podstawową formę jego działalności uznane zostaje prowadzenie animacji lokalnej, która ma na celu niesienie pomocy w rozwiązywaniu lokalnie występujących problemów. Animator lokalny ma aktywizować mieszkańców, zachęcać do działania i inicjować powstawanie grup obywatelskich. Później autorzy tekstu charakteryzują ramy działania organizatora społeczności lokalnej na podstawie ustawy o CUS. W tekście podkreślone jest znaczenie pracy środowiskowej jako elementu istotnego dla rozwiązywania problemów społecznych oraz tworzenia wspólnoty lokalnej.  

W następnej części pracy omówiony jest cały proces organizowania społeczności lokalnej i wymienione są jego poszczególne etapy. Rozdział czwarty podejmuje temat społeczności i lokalności jako przestrzeni pracy środowiskowej. Wyróżnione zostają podziały społeczności o charakterze terytorialnym oraz kategorialnym oraz różnice w sposobach prowadzenia działania wśród konkretnych grup. Rozdział piąty stanowi omówienie narzędzi wspierających, z których korzysta organizator społeczności lokalnej. Pokreślone zostaje znaczenie wolontariatu jako bardzo istotnego narzędzia.  

Ostatnia część opracowania koncentruje się na szansach i zagrożeniach realizacji usług środowiskowych. Autorzy trafnie stwierdzają, że organizowanie społeczności lokalnych daje szansę na trwałe utrzymanie aktywności społecznej, która dotychczas pobudzana była krótkotrwale, za pomocą pracy projektowej. Podkreślają również jednak, że praca środowiskowa to żmudny proces, którego efekty nie są widoczne od razu, wymagający dużego wkładu i zaangażowania od wszystkich partycypantów, co może zrażać i zniechęcać niektóre osoby. Problemem może być również brak partnerów społecznych lub instytucji chcących wesprzeć prowadzone działania. 

Reasumując, informacje płynące z omawianego opracowania stanowią istotny kontekst dla osób zainteresowanych prowadzeniem działań wśród społeczności lokalnej. Praca jest napisana w sposób przejrzysty i zrozumiały, porusza wszystkie niezbędne aspekty podejmowanego tematu. Wyciągnięte przez autorów wnioski są bardzo sensowne i sformułowane w sposób obiektywny. 

Jak wspólnie z władzami pracować nad swoimi pomysłami

Jak wspólnie z władzami pracować nad swoimi pomysłami



Publikacja dotyczy inicjatywy lokalnej na temat akcji „MASZ GŁOS, a jej tytuł brzmi: „Jak wspólnie z władzami pracować nad swoimi pomysłami”. Jest to akcja, należąca do ogólnopolskiej inicjatywy, która wspiera mieszkańców w działaniach na rzecz ich najbliższego otoczeniaPublikacja omawia działania i przedsięwzięcia, jakie realizują członkowie danej społeczności lokalnej np. miasta, wsi czy osiedla, chcąc dokonać czegoś dobrego i pożytecznego dla swojej okolicy. Akcję tę podjęła Fundacja im. Stefana Batorego, która powstała w 2006r  w Warszawie. Jest ona skierowana do mieszkańców danej społeczności lokalnej, którzy pragną podzielić się swoimi propozycjami i sugestiami i chcą się wykazać aktywnym działaniem dla wspólnego dobra. Celem akcji „MASZ GŁOS” jest pomoc osobom z całej Polski we współpracy z samorządami oraz w wprowadzaniu stopniowych zmian i angażowaniu do aktywnych działań kolejnych osób. W publikacji zostały szczegółowo omówione wszelkie wytyczne, potrzebne do realizacji wybranych przedsięwzięć i projektów. Dużym walorem akcji „MASZ GŁOS” jest to, że mieszkańcy różnych społeczności lokalnych nie tylko zgłaszają swoje pomysły i koncepcje na wybraną działalność, ale również deklarują się i biorą udział w ich realizacji, poprzez świadczenia pracy, świadczenia pieniężne, rzeczowe lub inne oraz są odpowiedzialni za przyjęte na siebie zobowiązania. Ważnym zadaniem akcji „ MASZ GŁOS” jest pokazanie, że wszyscy ludzie mogą mieć udział w tym co się dzieje w ich powiecie czy gminie. Aktywność i pomysłowość obywateli, oraz dobra wola gminy są tutaj bardzo znaczące, aby wynik pracy ogółu mógł być korzystny i satysfakcjonujący. Kluczowym czynnikiem lokalnej inicjatywy jest ścisła współpraca z samorządami, opierająca się na wzajemnym zaufaniu i lojalności. W publikacji przedstawiono i podano ciekawe przykłady budowania współpracy między obywatelami, a urzędem gminy. Jednym z przykładów może być wybudowanie przez mieszkańców osiedla boiska do gry w siatkówkę, do którego urząd gminy dostarczył im potrzebne materiały. W treści publikacji omówione również zostały ważne działania lokalne, będące istotnym czynnikiem, który korzystnie wpływa na rezultat przyjętych przedsięwzięć. Przykładami takich działań związanych np. z infrastrukturą są m.in. naprawy ulic osiedlowych i chodników, wszelkie remonty szkół czy innych instytucji publicznych. Jeśli chodzi o kulturę, to przykładami mogą być np. renowacje zabytków, wyjścia do teatru czy prowadzenie działalności kulturalnej w placówkach edukacyjnych. Inicjatywa lokalna zajmuje się także podtrzymywaniem i upowszechnianiem tradycji narodowych, poprzez pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej. Działa również na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych, organizując np. wystawy starych, miejskich pocztówek. Inicjatywa lokalna prowadzi także działalność charytatywną, promującą wolontariat, organizując np. koncerty dla chorych dzieci. Upowszechnia także kulturę fizyczną, przygotowując zawody sportowe, jak biegi przełajowe czy turnieje piłki nożnej. Zajmuje się również działalnością turystyczną, do której należy m.in. organizacja wycieczek.  Inicjatywa lokalna działa także na rzecz ochrony zwierząt i przyrody, a do jej zadań należy np. budowa paśników dla dzikich leśnych zwierząt, jak również budek lęgowych dla ptaków. Publikacja zawiera opis podstawowych dokumentów, które są niezbędne przy podejmowaniu uchwały o inicjatywie lokalnej przez urząd gminy. W publikacji wyjaśnione jest dokładnie, kto i w jaki sposób może zgłosić inicjatywę lokalną, do której ogłoszenia obowiązkowe są dwa głosy, chociaż mile widziane jest poparcie, większej liczby głosów.  

BOX - BADANIE ODDZIAŁYWANIA NA KAPITAŁ SPOŁECZNY

BOX - BADANIE ODDZIAŁYWANIA NA KAPITAŁ SPOŁECZNY



Chciałbym polecić Państwa uwadze przygotowany przez Fundację Stocznia zestaw narzędzi i podręcznik do prowadzenia przez organizacje pozarządowe samodzielnych badań kapitału społecznego w środowisku lokalnym. Zależy nam, by informacja o tych narzędziach dotarła do osób, które mogłyby być zainteresowane prowadzeniem tego rodzaju badań, Ucieszy nas jeśli dodacie Państwo ten model do swojej bazy. Pozdrawiam, Łukasz Ostrowski.
Katalog rezultatów i narzędzi do ich monitorowania

Katalog rezultatów i narzędzi do ich monitorowania



Zmiany dotyczące sposobu planowania i rozliczania zadań publicznych wymagają zarówno od organizacji jak i JST nabycia nowych umiejętności oraz zacieśnienia wzajemnych relacji. Jak wskazują wyniki badań Centrum PISOP (prowadzone z przedstawicielami NGO oraz JST) rezultaty oraz sposób ich potwierdzania są najbardziej problematyczną częścią oferty. Przygotowane zostały: 1. Katalog przykładowych rezultatów i produktów – gotowe zestawienie propozycji produktów, rezultatów i wskaźników ich osiągnięcia pod konkretne konkursy w poszczególnych obszarach pożytku publicznego. Więcej: https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan/bank-wiedzy-rezultaty-i-rozliczanie 2. Katalog narzędzi do monitorowania rezultatów – czyli wzory dokumentów, które stanowią potwierdzenie zrealizowanych rezultatów – np. formularz wskazujący, jak powinno wyglądać podsumowanie testów wiedzy. Więcej: https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan/monitoring-rezultatow-25214 3. Opracowanie pn. „Mechanizm definiowania efektów (produktów, rezultatów i zmiany społecznej) w projektach w obszarze pożytku publicznego i ich pomiaru (źródeł monitorowania) dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego.” Więcej: https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan/monitoring-rezultatow-25214 Korzyści ze stosowania ww. rozwiązań, to przede wszystkim stosowanie poprawnych produktów i rezultatów wraz z narzędziami do ich pomiaru, efektywniejsze rozwiązywanie problemów społecznych, zmniejszenie liczby aktualizacji zapisów w ofertach oraz ułatwienie sposobu realizacji, a następnie rozliczenia ofert, ułatwienie agregowania produktów i rezultatów w skali całego konkursu na wewnętrzne potrzeby urzędu. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Procedura ogłaszania konkursów

Procedura ogłaszania konkursów



Ogłoszenie konkursu w obszarze pożytku publicznego wiąże się z wieloma procedurami, które często zapisywane są w różnych dokumentach. Konieczność poszukiwania konkretnego dokumentu na stronie www, np. ogłoszenia o konkursie, zasad wyboru dofinansowanych ofert, procedur w zakresie kontroli, zasad rozliczania itd. zajmuje przedstawicielom organizacji pozarządowych dużo czasu, obciąża urzędników i wprowadza niepotrzebne utrudnienia w komunikacji pomiędzy stronami współpracy. W ramach rozwiązania przygotowane zostały 2 rozwiązania: 1. Przykładowa procedura ogłaszania otwartych konkursów ofert, która zawiera m.in. takie elementy jak: ogólne zasady przyznawania dotacji, zasady składania oferty w ramach konkursu na realizację zadania publicznego, procedurę oceny i wyboru ofert, ogłoszenie wyników, zasady rozliczania dotacji czy składania sprawozdania. 2. Wzór ogłoszenia konkursu ofert – przygotowane dokumenty, które stanowić mogą wzór do wprowadzenia w JST. Więcej: https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan/bank-wiedzy-oglaszanie-konkursow Korzyści ze stosowania rozwiązań, to uwzględnienie uniwersalnych zasad w ogłaszanych konkursach i przy sprawozdaniach, usprawnienie komunikacji oraz procesu ogłaszania i rozliczania konkursów ofert, wprowadzenie jednego, spójnego standardu konkursów ogłaszanych w danym urzędzie. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Procedura oceny ofert

Procedura oceny ofert



Procedury oceny projektów składanych w otwartych konkursach ofert są rozbudowane, nie uwzględniają presji czasu i najczęściej nie dają informacji zwrotnej aplikującym organizacjom. W ramach rozwiązania przygotowane zostały: 1. Propozycje zmian w UoDPPioW w zakresie uelastycznienia kryteriów oceny ofert i usprawnienia prac komisji konkursowych. 2. Ramowy wzór kryteriów oceny merytorycznej, bazujący na kryteriach ustawowych. 3. Katalog motywatorów pozafinansowych dla przedstawicieli NGO do brania udziału w komisjach konkursach. Korzyści ze stosowania rozwiązań to jasne i czytelne procedury dla urzędu i organizacji pozarządowych, usprawnienie prac komisji konkursowych. Rozwiązanie wpisuje się zasady: jawności i przejrzystości finansów publicznych, celowego i racjonalnego wydatkowania środków publicznych, zapewnienia wszystkim podmiotom równych szans i możliwości realizacji. https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan/bank-wiedzy-jst Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Ramowy regulamin wolontariatu pracowniczego

Ramowy regulamin wolontariatu pracowniczego



Współpraca organizacji pozarządowych z firmami przynosi wiele wartości społecznych. Szczególnie widać to na przykładzie wolontariatu pracowniczego, gdzie firmy zyskują nowe narzędzie do motywowania i integrowania pracowników oraz budowania swojego wizerunku w społeczności lokalnej. Dla organizacji społecznych współpraca z firmami to wiedza, umiejętności i dodatkowe zasoby do odpowiadania na potrzeby lokalne. Przy realizacji projektów międzysektorowych pomoże ramowy Regulamin wolontariatu pracowniczego dla firm. Ramowy regulamin zawiera opis celów i zakresu wolontariatu, a także form i zasad realizowanych działań. To gotowy dokument, nadający się do wdrożenia w przypadku nawiązania współpracy między firmą a organizacją społeczną. Korzyści ze stosowania ramowego regulaminu to m.in. uporządkowanie wolontariatu w firmie, zapewnienie ram prawnych dla działań wolontariackich i rozwój współpracy przedsiębiorstw z organizacjami społecznymi. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Zasady skutecznego pozyskiwania środków w organizacjach społecznych

Zasady skutecznego pozyskiwania środków w organizacjach społecznych



Jednym z większych wyzwań w organizacjach społecznych jest pozyskiwanie środków na działania. Pomimo że źródeł finansowania jest wiele, stowarzyszenia i fundacje najczęściej bazują jedynie na kilku. W poszerzeniu liczby źródeł finansowania pomoże wykorzystanie planu fundraisingowego (planu pozyskiwania środków). Plan fundraisingu to formularz, który pozwala zaplanować poszczególne źródła finansowania. Uwzględnia wskazówki i podpowiedzi, pozwalające na sprawne określenie możliwych osób lub instytucji finansujących działania dla danej organizacji. Korzyści ze stosowania planu to przede wszystkim szansa na zwiększenie liczby źródeł finansowania danej organizacji społecznej, lepsze zorganizowanie procesu pozyskiwania środków, stabilizację finansową i wzmocnienie organizacji. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Zasady dostępności informacji w internecie dla osób z dysfunkcjami

Zasady dostępności informacji w internecie dla osób z dysfunkcjami



Coraz większa liczba działań odbywa się w internecie. Często nieprawidłowe zamieszczanie informacji, artykułów czy zdjęć, uniemożliwia ich odczytywanie przez osoby z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, opracowane zostały zasady dostępności, które w znaczny sposób przyczyniają się do przejrzystości zamieszczanych tekstów i zdjęć. Wypracowane Zasady obejmują takie obszary jak wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za przestrzeganie zasad dostępności, dodawanie opisów alternatywnych do zdjęć i grafik, sprawdzanie materiałów za pomocą programów do odczytywania stron, dodawanie napisów do filmów czy stosowanie plików pdf zamiast skanów. Postępowanie wg Zasad zwiększy dostępność informacji o działaniach organizacji i możliwość dotarcia do wszystkich osób potencjalnie zainteresowanych ofertą, dzięki czemu możliwe jest poszerzenie grupy odbiorców działań. To także ważna deklaracja otwartości organizacji. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Zakres koordynacji projektów społecznych

Zakres koordynacji projektów społecznych



Od dobrej i skutecznej koordynacji często zależy, czy projekt zostanie właściwie i z sukcesem zrealizowany. Rola koordynatora/rki w realizacji projektów społecznych jest więc niezwykle ważna. Dlatego też przygotowaliśmy zakres obowiązków/zadań, który ułatwi pracę, szczególnie osobom początkującym. Przygotowanych zostało 10 najczęstszych zadań należących do odpowiedzialności koordynatora/ki, tj. zapoznanie się z wnioskiem o dofinansowanie, poznanie zespołu, stworzenie harmonogramu działań, kompletowanie dokumentacji, weryfikacja wydatków, czy przygotowanie sprawozdania. Dodatkowo, opracowane zostały dwa formularze (w przypadku osób zatrudnionych na umowę o pracę i osób zaangażowanych w ramach umowy zlecenie), które po wybraniu odpowiednich zadań koordynatora/rki, przenoszą je do odpowiednio przygotowanego formularza zakresu odpowiedzialności, gotowego do wykorzystania. Korzyści ze stosowania rozwiązania to przede wszystkim uporządkowanie zadań i odpowiedzialności osób odpowiedzialnych za koordynację projektów, usprawnienie realizacji projektów, czy odciążenie zarządów. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Narzędziownik wolontariatu

Narzędziownik wolontariatu



Coraz więcej organizacji społecznych korzysta z pracy wolontariuszy. A współpraca ta powinna być dobrze zorganizowana i uporządkowana. Wypracowany Narzędziownik zawiera pakiet dokumentów do profesjonalnej współpracy z wolontariuszami w organizacji tj. np. Zasady współpracy z wolontariuszami, Zgoda opiekunów prawnych na pracę niepełnoletnich wolontariuszy, Regulamin pracy wolontariuszy czy Porozumienie o współpracy wraz z Kartą czasu pracy Wolontariusza/ki oraz ankieta na zakończenie współpracy. Narzędziownik wolontariatu umożliwi profesjonalną obsługę wolontariuszy i wolontariatu w organizacji, uporządkuje współpracy z wolontariuszami, na każdym jej etapie, ułatwi proces realizacji i rozliczania projektów, które wymagają wniesienia wkładu osobowego oraz usprawni proces wykazania wymaganych dokumentów podczas kontroli projektów. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Check-lista wprowadzania działalności odpłatnej

Check-lista wprowadzania działalności odpłatnej



Organizacje społeczne potrzebują różnych źródeł finansowania swoich działań by zapewnić stabilność funkcjonowania. Aby nie uzależniać się od jednego źródła - np. dotacji z samorządu terytorialnego, mogą rozpocząć prowadzenie statutowej działalności odpłatnej. Aby ułatwić wdrożenie działalności odpłatnej przygotowana została check-lista, składająca się z punktów „do odhaczenia” podczas jej wprowadzania. Jej uzupełnienie stanowi instrukcja. Dodatkowo, zaproponowano wzór aktu wewnętrznego, którym można przyjąć wdrożenie działalności odpłatnej w organizacji. Wzór uchwały, to gotowe narzędzie do wypełnienia, wraz z komentarzami, co w danym polu należy wpisać. Korzyści ze stosowania rozwiązania w przypadku check-listy to zaoszczędzenie czasu na wyszukiwaniu informacji nt. prowadzenia działalności odpłatnej, zebrane w jednym miejscu najważniejsze wskazówki co należy wykonać, aby rozpocząć sprzedaż lub pobieranie opłat od uczestników. W przypadku wzoru uchwały – korzyści to oszczędność czasu na formułowanie tekstu uchwały, stanowi ona także alternatywę dla konieczności zmiany zapisów/wprowadzania zapisów w statucie. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
JAK LOKALNIE BUDOWAĆ DOBRO WSPÓLNE? PORADNIK DLA DZIAŁAJĄCYCH LOKALNIE

JAK LOKALNIE BUDOWAĆ DOBRO WSPÓLNE? PORADNIK DLA DZIAŁAJĄCYCH LOKALNIE



Poradnik to publikacja poświęcona jednemu z najważniejszych wyzwań, jakie stoją przed lokalnymi społecznościami – budowaniu dobra wspólnego. Pierwsza część poradnika przybliża samą ideę dobra wspólnego, ale też trudności, jakie napotkać można próbując tworzyć lokalnie wspólne dobro, a następnie wskazuje, co warto wiedzieć o środowisku lokalnym, aby właściwie rozumieć jego potrzeby i dzięki temu określić, co stanowi dla niego dobro wspólne. W drugiej części publikacji znajdziemy opis specyfiki animacji bazującej na idei wspólnego dobra oraz praktyczne rady, jak tworzyć partnerstwo na rzecz dobra wspólnego, uwzględniające rolę lidera w trosce o dobro wspólne. Poradnik zamykają opisy projektów zrealizowanych w ramach dwóch edycji programu Lokalne Partnerstwa Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

MODEL DOMU SĄSIEDZKIEGO

MODEL DOMU SĄSIEDZKIEGO



Publikacja to obszerny i wciąż aktualny swoisty podręcznik tworzenia oraz funkcjonowania Domu Sąsiedzkiego – miejsca, w którym mieszkańcy danej dzielnicy, osiedla etc. mogą aktywnie działać na rzecz swojego otoczenia i innych współmieszkańców, w oparciu o własne siły i zasoby. Przestawiona tu idea Domów Sąsiedzkich zakłada nie tylko wspieranie aktywności społecznej mieszkańców oraz odpowiadanie na potrzeby lokalnych społeczności, lecz przede wszystkim długofalowość tych działań. W publikacji po zapoznaniu się z tłem historycznym powstawania Domów Sąsiedzkich i założeniami do opracowania modelu Domu Sąsiedzkiego znajdziemy więc dokładne wytyczne organizacyjne, wskazówki dot. ewaluacji działań, ale również informacje uwzględniające aspekty finansowe oraz prawne, niezbędne przy planowaniu działania wymagającego, ze swego założenia, długiej perspektywy czasowej.