Pomiń nawigację

Wyniki wyszukiwania dla

Brak wyników wyszukiwania

Tag: standardy

Katalog rezultatów i narzędzi do ich monitorowania

Katalog rezultatów i narzędzi do ich monitorowania



Zmiany dotyczące sposobu planowania i rozliczania zadań publicznych wymagają zarówno od organizacji jak i JST nabycia nowych umiejętności oraz zacieśnienia wzajemnych relacji. Jak wskazują wyniki badań Centrum PISOP (prowadzone z przedstawicielami NGO oraz JST) rezultaty oraz sposób ich potwierdzania są najbardziej problematyczną częścią oferty. Przygotowane zostały: 1. Katalog przykładowych rezultatów i produktów – gotowe zestawienie propozycji produktów, rezultatów i wskaźników ich osiągnięcia pod konkretne konkursy w poszczególnych obszarach pożytku publicznego. Więcej: https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan/bank-wiedzy-rezultaty-i-rozliczanie 2. Katalog narzędzi do monitorowania rezultatów – czyli wzory dokumentów, które stanowią potwierdzenie zrealizowanych rezultatów – np. formularz wskazujący, jak powinno wyglądać podsumowanie testów wiedzy. Więcej: https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan/monitoring-rezultatow-25214 3. Opracowanie pn. „Mechanizm definiowania efektów (produktów, rezultatów i zmiany społecznej) w projektach w obszarze pożytku publicznego i ich pomiaru (źródeł monitorowania) dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego.” Więcej: https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan/monitoring-rezultatow-25214 Korzyści ze stosowania ww. rozwiązań, to przede wszystkim stosowanie poprawnych produktów i rezultatów wraz z narzędziami do ich pomiaru, efektywniejsze rozwiązywanie problemów społecznych, zmniejszenie liczby aktualizacji zapisów w ofertach oraz ułatwienie sposobu realizacji, a następnie rozliczenia ofert, ułatwienie agregowania produktów i rezultatów w skali całego konkursu na wewnętrzne potrzeby urzędu. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Procedura ogłaszania konkursów

Procedura ogłaszania konkursów



Ogłoszenie konkursu w obszarze pożytku publicznego wiąże się z wieloma procedurami, które często zapisywane są w różnych dokumentach. Konieczność poszukiwania konkretnego dokumentu na stronie www, np. ogłoszenia o konkursie, zasad wyboru dofinansowanych ofert, procedur w zakresie kontroli, zasad rozliczania itd. zajmuje przedstawicielom organizacji pozarządowych dużo czasu, obciąża urzędników i wprowadza niepotrzebne utrudnienia w komunikacji pomiędzy stronami współpracy. W ramach rozwiązania przygotowane zostały 2 rozwiązania: 1. Przykładowa procedura ogłaszania otwartych konkursów ofert, która zawiera m.in. takie elementy jak: ogólne zasady przyznawania dotacji, zasady składania oferty w ramach konkursu na realizację zadania publicznego, procedurę oceny i wyboru ofert, ogłoszenie wyników, zasady rozliczania dotacji czy składania sprawozdania. 2. Wzór ogłoszenia konkursu ofert – przygotowane dokumenty, które stanowić mogą wzór do wprowadzenia w JST. Więcej: https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan/bank-wiedzy-oglaszanie-konkursow Korzyści ze stosowania rozwiązań, to uwzględnienie uniwersalnych zasad w ogłaszanych konkursach i przy sprawozdaniach, usprawnienie komunikacji oraz procesu ogłaszania i rozliczania konkursów ofert, wprowadzenie jednego, spójnego standardu konkursów ogłaszanych w danym urzędzie. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Procedura oceny ofert

Procedura oceny ofert



Procedury oceny projektów składanych w otwartych konkursach ofert są rozbudowane, nie uwzględniają presji czasu i najczęściej nie dają informacji zwrotnej aplikującym organizacjom. W ramach rozwiązania przygotowane zostały: 1. Propozycje zmian w UoDPPioW w zakresie uelastycznienia kryteriów oceny ofert i usprawnienia prac komisji konkursowych. 2. Ramowy wzór kryteriów oceny merytorycznej, bazujący na kryteriach ustawowych. 3. Katalog motywatorów pozafinansowych dla przedstawicieli NGO do brania udziału w komisjach konkursach. Korzyści ze stosowania rozwiązań to jasne i czytelne procedury dla urzędu i organizacji pozarządowych, usprawnienie prac komisji konkursowych. Rozwiązanie wpisuje się zasady: jawności i przejrzystości finansów publicznych, celowego i racjonalnego wydatkowania środków publicznych, zapewnienia wszystkim podmiotom równych szans i możliwości realizacji. https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan/bank-wiedzy-jst Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Ramowy regulamin wolontariatu pracowniczego

Ramowy regulamin wolontariatu pracowniczego



Współpraca organizacji pozarządowych z firmami przynosi wiele wartości społecznych. Szczególnie widać to na przykładzie wolontariatu pracowniczego, gdzie firmy zyskują nowe narzędzie do motywowania i integrowania pracowników oraz budowania swojego wizerunku w społeczności lokalnej. Dla organizacji społecznych współpraca z firmami to wiedza, umiejętności i dodatkowe zasoby do odpowiadania na potrzeby lokalne. Przy realizacji projektów międzysektorowych pomoże ramowy Regulamin wolontariatu pracowniczego dla firm. Ramowy regulamin zawiera opis celów i zakresu wolontariatu, a także form i zasad realizowanych działań. To gotowy dokument, nadający się do wdrożenia w przypadku nawiązania współpracy między firmą a organizacją społeczną. Korzyści ze stosowania ramowego regulaminu to m.in. uporządkowanie wolontariatu w firmie, zapewnienie ram prawnych dla działań wolontariackich i rozwój współpracy przedsiębiorstw z organizacjami społecznymi. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Zasady skutecznego pozyskiwania środków w organizacjach społecznych

Zasady skutecznego pozyskiwania środków w organizacjach społecznych



Jednym z większych wyzwań w organizacjach społecznych jest pozyskiwanie środków na działania. Pomimo że źródeł finansowania jest wiele, stowarzyszenia i fundacje najczęściej bazują jedynie na kilku. W poszerzeniu liczby źródeł finansowania pomoże wykorzystanie planu fundraisingowego (planu pozyskiwania środków). Plan fundraisingu to formularz, który pozwala zaplanować poszczególne źródła finansowania. Uwzględnia wskazówki i podpowiedzi, pozwalające na sprawne określenie możliwych osób lub instytucji finansujących działania dla danej organizacji. Korzyści ze stosowania planu to przede wszystkim szansa na zwiększenie liczby źródeł finansowania danej organizacji społecznej, lepsze zorganizowanie procesu pozyskiwania środków, stabilizację finansową i wzmocnienie organizacji. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Zasady dostępności informacji w internecie dla osób z dysfunkcjami

Zasady dostępności informacji w internecie dla osób z dysfunkcjami



Coraz większa liczba działań odbywa się w internecie. Często nieprawidłowe zamieszczanie informacji, artykułów czy zdjęć, uniemożliwia ich odczytywanie przez osoby z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, opracowane zostały zasady dostępności, które w znaczny sposób przyczyniają się do przejrzystości zamieszczanych tekstów i zdjęć. Wypracowane Zasady obejmują takie obszary jak wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za przestrzeganie zasad dostępności, dodawanie opisów alternatywnych do zdjęć i grafik, sprawdzanie materiałów za pomocą programów do odczytywania stron, dodawanie napisów do filmów czy stosowanie plików pdf zamiast skanów. Postępowanie wg Zasad zwiększy dostępność informacji o działaniach organizacji i możliwość dotarcia do wszystkich osób potencjalnie zainteresowanych ofertą, dzięki czemu możliwe jest poszerzenie grupy odbiorców działań. To także ważna deklaracja otwartości organizacji. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Zakres koordynacji projektów społecznych

Zakres koordynacji projektów społecznych



Od dobrej i skutecznej koordynacji często zależy, czy projekt zostanie właściwie i z sukcesem zrealizowany. Rola koordynatora/rki w realizacji projektów społecznych jest więc niezwykle ważna. Dlatego też przygotowaliśmy zakres obowiązków/zadań, który ułatwi pracę, szczególnie osobom początkującym. Przygotowanych zostało 10 najczęstszych zadań należących do odpowiedzialności koordynatora/ki, tj. zapoznanie się z wnioskiem o dofinansowanie, poznanie zespołu, stworzenie harmonogramu działań, kompletowanie dokumentacji, weryfikacja wydatków, czy przygotowanie sprawozdania. Dodatkowo, opracowane zostały dwa formularze (w przypadku osób zatrudnionych na umowę o pracę i osób zaangażowanych w ramach umowy zlecenie), które po wybraniu odpowiednich zadań koordynatora/rki, przenoszą je do odpowiednio przygotowanego formularza zakresu odpowiedzialności, gotowego do wykorzystania. Korzyści ze stosowania rozwiązania to przede wszystkim uporządkowanie zadań i odpowiedzialności osób odpowiedzialnych za koordynację projektów, usprawnienie realizacji projektów, czy odciążenie zarządów. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Narzędziownik wolontariatu

Narzędziownik wolontariatu



Coraz więcej organizacji społecznych korzysta z pracy wolontariuszy. A współpraca ta powinna być dobrze zorganizowana i uporządkowana. Wypracowany Narzędziownik zawiera pakiet dokumentów do profesjonalnej współpracy z wolontariuszami w organizacji tj. np. Zasady współpracy z wolontariuszami, Zgoda opiekunów prawnych na pracę niepełnoletnich wolontariuszy, Regulamin pracy wolontariuszy czy Porozumienie o współpracy wraz z Kartą czasu pracy Wolontariusza/ki oraz ankieta na zakończenie współpracy. Narzędziownik wolontariatu umożliwi profesjonalną obsługę wolontariuszy i wolontariatu w organizacji, uporządkuje współpracy z wolontariuszami, na każdym jej etapie, ułatwi proces realizacji i rozliczania projektów, które wymagają wniesienia wkładu osobowego oraz usprawni proces wykazania wymaganych dokumentów podczas kontroli projektów. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Check-lista wprowadzania działalności odpłatnej

Check-lista wprowadzania działalności odpłatnej



Organizacje społeczne potrzebują różnych źródeł finansowania swoich działań by zapewnić stabilność funkcjonowania. Aby nie uzależniać się od jednego źródła - np. dotacji z samorządu terytorialnego, mogą rozpocząć prowadzenie statutowej działalności odpłatnej. Aby ułatwić wdrożenie działalności odpłatnej przygotowana została check-lista, składająca się z punktów „do odhaczenia” podczas jej wprowadzania. Jej uzupełnienie stanowi instrukcja. Dodatkowo, zaproponowano wzór aktu wewnętrznego, którym można przyjąć wdrożenie działalności odpłatnej w organizacji. Wzór uchwały, to gotowe narzędzie do wypełnienia, wraz z komentarzami, co w danym polu należy wpisać. Korzyści ze stosowania rozwiązania w przypadku check-listy to zaoszczędzenie czasu na wyszukiwaniu informacji nt. prowadzenia działalności odpłatnej, zebrane w jednym miejscu najważniejsze wskazówki co należy wykonać, aby rozpocząć sprzedaż lub pobieranie opłat od uczestników. W przypadku wzoru uchwały – korzyści to oszczędność czasu na formułowanie tekstu uchwały, stanowi ona także alternatywę dla konieczności zmiany zapisów/wprowadzania zapisów w statucie. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Model BINGO - zarządzanie organizacją pozarządową prowadzącą działalność gospodarczą

Model BINGO - zarządzanie organizacją pozarządową prowadzącą działalność gospodarczą



Model BINGO jest pierwszym kompleksowym opracowaniem w Polsce, zawierającym teoretyczne i praktyczne aspekty zarządzania organizacją pozarządową. Uwzględnia kontekst prowadzenia działalności gospodarczej. W publikacji opisany został model zarządzania, uwzględniający kluczowe aspekty funkcjonowania organizacji społecznych jak misja, partnerzy. Model obejmuje 4 obszary zarządzania: rozwój i doskonalenie organizacji, zarządzanie zespołem, zarządzanie finansami oraz komunikowanie i kształtowanie relacji. W ramach każdego z obszarów, opisane zostały elementy składowe, ważne do uwzględnienia przez zarządy organizacji. Publikacja wskazuje konkretne, sprawdzone rozwiązania, pozwalające na usprawnienie działalności. Model definiuje kompetencje zarządu oraz zasady partycypacji w zarządzaniu organizacją pozarządową, zasady zarządzania działalnością gospodarczą, w tym analizę opłacalności prowadzenia działalności gospodarczej, formalno-prawne i księgowe aspekty rozpoczęcia i prowadzenia działalności gospodarczej. Na bazie założeń modelu BINGO można określać zakres kompetencji poszczególnych członków zarządu. Pozycja rekomendowana dla początkujących członków zarządów, jak i osób z dłuższym stażem w zarządzie.
PORADNIK. MODEL WSPÓŁPRACY MIĘDZYSEKTOROWEJ W ZAKRESIE DIALOGU OBYWATELSKIEGO OPARTY O CIAŁA KONSULTACYJNO-DORADCZE, ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM RADY DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO

PORADNIK. MODEL WSPÓŁPRACY MIĘDZYSEKTOROWEJ W ZAKRESIE DIALOGU OBYWATELSKIEGO OPARTY O CIAŁA KONSULTACYJNO-DORADCZE, ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM RADY DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO



Publikacja   składa   się   z   dwóch   części.   Pierwsza   z   nich   opisuje   standardy   działania  rad  pożytku,  w  oparciu  o  rozwiązania  modelowe  i  kulturę  współpracy, czyli na normy i wartości ją  wyznaczające. Jak zaznaczyła jedna z autorek kultura współpracy wciąż nie nadąża za uregulowaniami formalno - prawnymi. W tej części zdefiniowane zostały  zasady  współpracy określone w Ustawie jako: pomocniczość, suwerenność stron, partnerstwo, efektywność, uczciwa konkurencja i jawność.  Następnie opisane zostały płaszczyzny i obszary  modelu współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych i postawiono pytanie  gdzie jest w nich miejsce na rady działalności pożytku publicznego. Kolejnym punktem tej części publikacji jest opisanie standardów działania RDPP tzw. standardu minimalnego,  często wynikającego wprost z zapisów Ustawy,  jak  również standardów rekomendowanych,  które zostały sformułowane na  bazie dobrych praktyk pracy istniejących już rad pożytku. Druga część publikacji pokazuje praktyczne rozwiązania – przykładowe uchwały z załącznikami lub wzory  uchwał.