Pomiń nawigację

Wyniki wyszukiwania dla

Brak wyników wyszukiwania

Tag: samorząd

Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej

Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej



Pierwszą kwestią jaką zajęli się autorzy publikacji było określenie elementów zarządzania strategicznego. Ich zamierzeniem była zmiany sposoby myślenia organów administracji publicznej poprzez usystematyzowanie wiedzy na temat planowania strategicznego. W swojej pracy przedstawili proces budowania oraz realizacji strategii, w celu usprawnienia systemu działania w jednostkach samorządu terytorialnego.  

Analizując treść poradnika należy przyjąć do wiadomości, iż w skład zarządzania strategicznego wlicza się pięć następujących elementów: planowanie (poprzez opisanie teraźniejszości w celu wyznaczenia wizji nakierowanej na przyszłość lub wyobrażenie przyszłości wraz z próbą przekształcenia teraźniejszości w celu urzeczywistnienia wizji), finasowanie (element najbardziej uzależniony od czynników zewnętrznych, gdzie najczęstszym źródłem finansowania projektu strategii są własne dochody budżetowe), monitoring (przygotowanie narzędzi monitorowania działań w czasie tworzenia strategii), wdrażanie (najczęściej spotykanym zjawiskiem jest ocena strategii na podstawie skuteczności jej wdrażania), oraz ewolucja (rodzaje ewolucji zależą od momentu ich wprowadzenia , czyli ewolucję przeprowadzane w fazie wstępnej, w trakcie realizacji strategii oraz po jej wdrożeniu). 

Ponadto duże znaczenie w tworzeniu strategii ma wyznaczenie zespołu zajmującego się tą tematyką. Grupa dążąca do osiągniecia tego samego celu, czyli do stworzenia dokumentu nakierowanego na wyznaczenie działań na przyszłość, może dzielić się na trzy zespoły. Pierwszym z nich są „budowniczy” strategii, którzy klasyfikują osoby oraz organizacje bezpośrednio wpływające na proces tworzenia strategii. W skład drugiego zespołu wliczają się realizatorzy strategii, czyli pracowniczy administracji oraz zaangażowani zwolennicy. Ostatnia grupa obejmuję beneficjentów strategii. W tym przypadku chodzi o mieszkańców, którzy pomagają w tworzeniu planu.  

Autorzy publikacji przedstawili szereg metod wliczających się w planowanie strategiczne. Zwrócili uwagę na tworzeniu diagnozy stanu jednostki, określeniu wizji i misji projektu oraz na wyznaczeniu celów strategicznych. Przeprowadzając etapy budowy oraz realizacji strategii należy w sprawny oraz rzetelny sposób przeanalizować niezbędne modele działania, w celu poprawy jakości życia mieszkańców oraz ulepszenia stanu technicznego danego miejsca.  

Narzędzia partycypacji lokalnej w Polsce w latach 2014-2017



Raport dotyczy badania efektów działania władz samorządowych z kadencji w latach 2014-2017. Powstał na podstawie wyników badania ilościowego przeprowadzonego przez Fundację im.  Stefana Batorego w okresie od marca do maja 2018. Głównym celem była ocena stopnia dostępności narzędzi umożliwiających mieszkańcom czynny udział w życiu gminy. Wzięto pod uwagę trzy podstawowe formy partycypacji lokalnej: występowanie z wnioskami, składanie petycji oraz konsultacje społeczne. Badanie przeprowadzono posługując się dwoma źródłami danych: reprezentatywną próbą gmin oraz kwerendą dokumentów. Po rozdziale wprowadzającym, w publikacji wypunktowane są główne wnioski z badania, zawierające nie tylko czyste dane, ale czasem także próbę ich interpretacji i oceny. Kolejny rozdział zawiera czytelne wykresy, w których przedstawione zostały dane dotyczące trzech wspomnianych wyżej narzędzi partycypacji lokalnej oraz dane naniesione na mapę Polski. Następnie, w osobnych rozdziałach omówione są szczegółowo poszczególne narzędzia. Każdy opis zawiera przedstawienie danego narzędzia, zalety wynikające z posługiwania się nim, akty prawne umożliwiające jego wdrożenie oraz wyniki badań stanu faktycznego stosowania tych narzędzi w gminach. Całość publikacji ostatecznie wskazuje na różnego rodzaju problemy (pojawiające się zarówno ze strony władz jak i mieszkańców gmin) uniemożliwiające lub utrudniające partycypację lokalną, a także ewentualne tego przyczyny oraz sugerowane działania, jakie należałoby podjąć, aby to zmienić. Raport został przygotowany w sposób czytelny, zawiera wiele szczegółowych, obrazowo przedstawionych danych, jest także dobrze opracowany graficznie.   

Organizowanie społeczności lokalnej – usługa społeczna



Opracowanie powstało w ramach serii „ABC organizowania społeczności lokalnej”. Skierowane jest do służb społecznych i organizacji pozarządowych, a przede wszystkim do osób, które za cel stawiają sobie zainicjowanie na terenie gminy działań z zakresu Organizowania Społeczności Lokalnej. Publikacja wyjaśnia czym jest usługa Organizowania Społeczności Lokalnej (OSL) oraz pomaga zrozumieć i poznać jej wartości. Autorki podkreślają, że realizacja usługi OSL to proces długofalowy, „mający formułę szerokiej aktywizacji oraz edukacji”. Przedstawione zostały także korzyści, zalety korzystania i wdrażania tego rodzaju działań w lokalnej społeczności. Wyróżnione zostały takie korzyści jak: ideologiczno-polityczne, społeczno-psychologiczne, instytucjonalne czy metodologiczno-warsztatowe. „Organizowanie społeczności lokalnej – usługa społeczna” prezentuje także gotowe rozwiązanie sytuacji i przedstawia wskazówki, które warto wykorzystać w podejmowaniu działań lokalnych. Ważne było także zwrócenie uwagi na to, że w większości przypadków praca w społecznościach lokalnych nie jest prowadzona w prawidłowy sposób. Ośrodki pomocy społecznej ograniczają się do organizowania jednorazowych przedsięwzięć, które nie powodują trwałych zmian społecznych. Jednak pojawiają się także ośrodki rzeczywiście wdrażające usługi OSL oraz inne tego typu rozwiązania, są to m.in.: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Częstochowie, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Radomiu, a także ośrodki znajdujące się w: Łapach, Katowicach i Gdyni. W opracowaniu zawarto także ekspertyzę Mirosława Grewińskiego dotyczącą modelu organizowania społeczności lokalnej. OSL jest płaszczyzną współdziałania, na której pojawienie się miały wpływ takie procesy jak globalizacja, presja konkurencyjności w kontekście konieczności rozwoju rynków pracy i mobilizacji zasobów pracy. W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki usługi społeczne, w tym te związane z pracą socjalną, aktywną integracją, pobudzaniem i organizowaniem społeczności lokalnych, stały się elementem inwestycji Europejskiego Funduszu Społecznego. 

Katalog rezultatów i narzędzi do ich monitorowania

Katalog rezultatów i narzędzi do ich monitorowania



Zmiany dotyczące sposobu planowania i rozliczania zadań publicznych wymagają zarówno od organizacji jak i JST nabycia nowych umiejętności oraz zacieśnienia wzajemnych relacji. Jak wskazują wyniki badań Centrum PISOP (prowadzone z przedstawicielami NGO oraz JST) rezultaty oraz sposób ich potwierdzania są najbardziej problematyczną częścią oferty. Przygotowane zostały: 1. Katalog przykładowych rezultatów i produktów – gotowe zestawienie propozycji produktów, rezultatów i wskaźników ich osiągnięcia pod konkretne konkursy w poszczególnych obszarach pożytku publicznego. Więcej: https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan/bank-wiedzy-rezultaty-i-rozliczanie 2. Katalog narzędzi do monitorowania rezultatów – czyli wzory dokumentów, które stanowią potwierdzenie zrealizowanych rezultatów – np. formularz wskazujący, jak powinno wyglądać podsumowanie testów wiedzy. Więcej: https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan/monitoring-rezultatow-25214 3. Opracowanie pn. „Mechanizm definiowania efektów (produktów, rezultatów i zmiany społecznej) w projektach w obszarze pożytku publicznego i ich pomiaru (źródeł monitorowania) dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego.” Więcej: https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan/monitoring-rezultatow-25214 Korzyści ze stosowania ww. rozwiązań, to przede wszystkim stosowanie poprawnych produktów i rezultatów wraz z narzędziami do ich pomiaru, efektywniejsze rozwiązywanie problemów społecznych, zmniejszenie liczby aktualizacji zapisów w ofertach oraz ułatwienie sposobu realizacji, a następnie rozliczenia ofert, ułatwienie agregowania produktów i rezultatów w skali całego konkursu na wewnętrzne potrzeby urzędu. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Procedura ogłaszania konkursów

Procedura ogłaszania konkursów



Ogłoszenie konkursu w obszarze pożytku publicznego wiąże się z wieloma procedurami, które często zapisywane są w różnych dokumentach. Konieczność poszukiwania konkretnego dokumentu na stronie www, np. ogłoszenia o konkursie, zasad wyboru dofinansowanych ofert, procedur w zakresie kontroli, zasad rozliczania itd. zajmuje przedstawicielom organizacji pozarządowych dużo czasu, obciąża urzędników i wprowadza niepotrzebne utrudnienia w komunikacji pomiędzy stronami współpracy. W ramach rozwiązania przygotowane zostały 2 rozwiązania: 1. Przykładowa procedura ogłaszania otwartych konkursów ofert, która zawiera m.in. takie elementy jak: ogólne zasady przyznawania dotacji, zasady składania oferty w ramach konkursu na realizację zadania publicznego, procedurę oceny i wyboru ofert, ogłoszenie wyników, zasady rozliczania dotacji czy składania sprawozdania. 2. Wzór ogłoszenia konkursu ofert – przygotowane dokumenty, które stanowić mogą wzór do wprowadzenia w JST. Więcej: https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan/bank-wiedzy-oglaszanie-konkursow Korzyści ze stosowania rozwiązań, to uwzględnienie uniwersalnych zasad w ogłaszanych konkursach i przy sprawozdaniach, usprawnienie komunikacji oraz procesu ogłaszania i rozliczania konkursów ofert, wprowadzenie jednego, spójnego standardu konkursów ogłaszanych w danym urzędzie. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Procedura oceny ofert

Procedura oceny ofert



Procedury oceny projektów składanych w otwartych konkursach ofert są rozbudowane, nie uwzględniają presji czasu i najczęściej nie dają informacji zwrotnej aplikującym organizacjom. W ramach rozwiązania przygotowane zostały: 1. Propozycje zmian w UoDPPioW w zakresie uelastycznienia kryteriów oceny ofert i usprawnienia prac komisji konkursowych. 2. Ramowy wzór kryteriów oceny merytorycznej, bazujący na kryteriach ustawowych. 3. Katalog motywatorów pozafinansowych dla przedstawicieli NGO do brania udziału w komisjach konkursach. Korzyści ze stosowania rozwiązań to jasne i czytelne procedury dla urzędu i organizacji pozarządowych, usprawnienie prac komisji konkursowych. Rozwiązanie wpisuje się zasady: jawności i przejrzystości finansów publicznych, celowego i racjonalnego wydatkowania środków publicznych, zapewnienia wszystkim podmiotom równych szans i możliwości realizacji. https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan/bank-wiedzy-jst Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Inicjatywa lokalna krok po kroku

Inicjatywa lokalna krok po kroku



Poradnik przedstawiający najważniejsze etapy postępowania przy podejmowaniu oddolnych inicjatyw lokalnych, uwzględniający również możliwość skorzystania z zaproponowanych rozwiązań przez organizacje pozarządowe oraz przedstawicieli sektora publicznego. Wprowadza jako model działania model 3P – Przygotuj, Przeprowadź, Pokaż inicjatywę lokalną. Tak też zbudowana jest struktura poradnika w przyjaznym układzie graficznym, wyszczególniającym różnego rodzaju treści składające się na jego całość.
W publikacji omówiono najważniejsze etapy przygotowania zarówno pod względem formalnym jak i merytorycznym inicjatywy lokalnej z uwzględnieniem zapisów Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Wskazuje zarówno na przydatne wzory postępowań jak i na przykłady dobrych praktyk oraz możliwych obszarów wykorzystania. Ciekawe w modelu wydaje się dostrzeżenie istotności upubliczniania działań lokalnych jako ważnego czynnika wpływającego na finalny rezultat podjętych działań ale także jako elementu edukacyjnego w zakresie aktywności obywatelskiej.
Poradnik zawiera zarówno rozwiązania z zakresu prawnego jak i zakresu budowania współpracy między mieszkańcami a samorządami lokalnymi. W poradniku znajdują się także przykładowe wzory dokumentów niezbędne np. przy podejmowaniu uchwały samorządu o inicjatywie lokalnej.