Pomiń nawigację

Wyniki wyszukiwania dla

Brak wyników wyszukiwania

Tag: usługi społeczne

Organizowanie społeczności lokalnej – usługa społeczna



Opracowanie powstało w ramach serii „ABC organizowania społeczności lokalnej”. Skierowane jest do służb społecznych i organizacji pozarządowych, a przede wszystkim do osób, które za cel stawiają sobie zainicjowanie na terenie gminy działań z zakresu Organizowania Społeczności Lokalnej. Publikacja wyjaśnia czym jest usługa Organizowania Społeczności Lokalnej (OSL) oraz pomaga zrozumieć i poznać jej wartości. Autorki podkreślają, że realizacja usługi OSL to proces długofalowy, „mający formułę szerokiej aktywizacji oraz edukacji”. Przedstawione zostały także korzyści, zalety korzystania i wdrażania tego rodzaju działań w lokalnej społeczności. Wyróżnione zostały takie korzyści jak: ideologiczno-polityczne, społeczno-psychologiczne, instytucjonalne czy metodologiczno-warsztatowe. „Organizowanie społeczności lokalnej – usługa społeczna” prezentuje także gotowe rozwiązanie sytuacji i przedstawia wskazówki, które warto wykorzystać w podejmowaniu działań lokalnych. Ważne było także zwrócenie uwagi na to, że w większości przypadków praca w społecznościach lokalnych nie jest prowadzona w prawidłowy sposób. Ośrodki pomocy społecznej ograniczają się do organizowania jednorazowych przedsięwzięć, które nie powodują trwałych zmian społecznych. Jednak pojawiają się także ośrodki rzeczywiście wdrażające usługi OSL oraz inne tego typu rozwiązania, są to m.in.: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Częstochowie, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Radomiu, a także ośrodki znajdujące się w: Łapach, Katowicach i Gdyni. W opracowaniu zawarto także ekspertyzę Mirosława Grewińskiego dotyczącą modelu organizowania społeczności lokalnej. OSL jest płaszczyzną współdziałania, na której pojawienie się miały wpływ takie procesy jak globalizacja, presja konkurencyjności w kontekście konieczności rozwoju rynków pracy i mobilizacji zasobów pracy. W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki usługi społeczne, w tym te związane z pracą socjalną, aktywną integracją, pobudzaniem i organizowaniem społeczności lokalnych, stały się elementem inwestycji Europejskiego Funduszu Społecznego. 

Dlaczego centrum usług społecznych?

Dlaczego centrum usług społecznych?



“Któż z nas nie chciałby oddać głosu na inicjatywę zrzeszającą ludzi, innowacyjną i przyszłościową? Myślę, że każdy. Broszura ,,Dlaczego centrum usług społecznych?” jest skierowana do nas, czytelników, mieszkańców lokalnych oraz obywateli Polski. Tekst ma na celu zapoznanie z nowym projektem prezydenta RP, ale jego głównym celem jest przekonanie odbiorców do tejże jednostki organizacyjnej, a także przedstawieniem jej superlatyw, korzyści. W nawiązaniu do vacatio legis, czyli zapoznaniu się ze zmianami i przygotowaniu do nich, przedstawione są założenia, z którymi odbiorcy powinni się liczyć. Centrum Usług Społecznych (CUS) ma być miejscem, gdzie usługi będą skupione w jednym miejscu, a mieszkańcy dostaną wsparcie bez względu na okoliczności. Jest to projekt przede wszystkim dobrowolny, a nie przymusowy. CUS ma w zanadrzu wachlarz zmian, czyli: 

-Wszystkie opcje w jednej –poprzez połączone ze sobą instytucje, zespoły mają dostęp do wielu funkcji

-Wszyscy członkowie, w różnych grupach wiekowych otrzymają pomoc i wsparcie.

 Najważniejszą funkcją jest jednak integracja wspólnot, gmin i lokalnych społeczności, co uważam osobiście za bardzo dobry pomysł, ponieważ zniweluje to bariery między ludźmi oraz pozwoli na wyjście ze sfery samotności i da poczucie jedności ludziom, tego, iż nie są sami i są w dobrych rękach. CUS integrować będzie się także z instytucjami pobliskimi i zagranicznymi, tak, by dawać doświadczenie i zdobywać je. Nastawione na współpracę, ma pewne założenia, niezbyt wygórowane. Projekt to korekta pewnych błędów z przeszłości, tak jak funkcjonowanie OPS. CUS chce określić, czego brakuje mieszkańcom, na podstawie tego, co już posiadają. Bardzo celnym trafem jest koordynacja działań poprzez głęboką współpracę z innymi stowarzyszeniami i instytucjami. Broszura wspomina także, czym są usługi społecznej co należy przez nie rozumieć. Wspomina o zbieraniu i analizowaniu danych o nich. Zakłada, iż inicjatywa będzie miała na względzie dobro obywatela. Projekt chce inwestować w obywateli, gminy i społeczności i kapitał. 

 Wsparcie i integracja dla osób w różnych sferach życiowych i miejscach pozwoli na stworzenie więzi lokalnej i terytorialnej i poczuciu tożsamości a także zmniejszeniu izolacji.

Zarządzanie usługami w centrum usług społecznych

Zarządzanie usługami w centrum usług społecznych



Broszura jest częścią pakietu materiałów edukacyjnych zatytułowanego: „Jak utworzyć i prowadzić centrum usług społecznych”. W jego skład wchodzi siedem publikacji rozwijających najważniejsze zagadnienia związane z tworzeniem i funkcjonowaniem nowopowstałych centrów usług społecznych. Z dniem 1 stycznia 2020 roku weszły w życie przepisy ustawy o realizowaniu usług społecznych, a wraz z nimi zgoda na powstanie CUS. Po podpisaniu ustawy była ona przez kilka miesięcy przygotowywana do oficjalnego wejścia w życie. Kancelaria Prezydenta RP zleciła dwójce socjologów – Tomaszowi Kaźmierczakowi i Arkadiuszowi Karwackiemu – stworzenie materiału, który przybliży nową instytucję, zaproponuje sposoby zarządzania usługami społecznymi i nakreśli funkcje ważnych specjalistów: organizatorów i koordynatorów indywidualnych planów usług społecznych. Tak powstała opisywana broszura, zatytułowana: „Zarządzanie usługami w centrum usług społecznych”, dotycząca centrum usług społecznych zaprojektowanego jako instytucja „jednego okienka” i jego roli w lokalnej społeczności. Skupia się ona na konkretnych zadaniach CUS: integracji usług społecznych, rozbudowy ich lokalnej oferty, „szycia na miarę” – procesu świadczenia oraz koordynacji współpracy międzyinstytucjonalnej i międzysektorowej. Przedstawienie nowowprowadzonej ustawy oraz jej znaczenia dla społeczności zawarto w pierwszym podrozdziale tekstu. Autorzy odpowiadają, dlaczego wymaga ona zaangażowania i wprowadzenia w obieg publiczny.

 Pierwsza część broszury zawiera wiedzę głównie merytoryczną, która tworzy podstawę teoretyczną dla drugiej części, nazwanej przeze mnie praktyczną. Tłumaczy ona drogę zarządzania i koordynowania pracy w CUS oraz prezentuje prawdopodobne wyzwania, które pracownicy mogą napotkać na swojej drodze. Całość materiału zawarta w publikacji skierowana jest do osób zainteresowanych zarządzaniem i współtworzeniem centrów usług społecznych. Przekazuje podstawową wiedzę i możliwą drogę prowadzenia takiej instytucji; wraz z problemami ukazuje ich możliwe rozwiązania, wszystko przedstawione etapowo. Ciekawym elementem publikacji są wyróżnione kafelki z esencjonalną wiedzą. Zawarte są w nich najistotniejsze definicje, artykuły prawne i cechy niezbędne u pracowników CUS. Wprowadzają one urozmaicenie graficzne w tekście znajdującego się w broszurze.  

Współpraca międzysektorowa w ramach centrum usług społecznych

Współpraca międzysektorowa w ramach centrum usług społecznych



W broszurze przedstawiony zostaje temat współpracy międzysektorowej w ramach centrum usług społecznych. Źródłem zawartych w niej informacji jest ustawa o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (CUS), która zakłada współpracę CUS z lokalnymi usługodawcami wszystkich sektorówRealizacji tej współpracy mają służyć najlepiej dopasowane do danej wspólnoty formy kooperacji pomiędzy CUS, a podmiotem zewnętrznym. W ustawie zostali wymienieni partnerzy dla CUS, są to: stowarzyszenia, fundacje, jednostki kościelne i wyznaniowe, spółdzielnie socjalneDziałalność podmiotów ma charakter non profit. Partnerami mogą być także osoby prawne i fizyczne prowadzące klasyczną działalność gospodarczą w celu osiągnięcia zysku: organizacje pozarządowe, przedsiębiorstwa społeczne oraz klasyczne przedsiębiorstwa. Organizacje pozarządowe stanowią znaczną grupę zbiorowości podmiotów ekonomii społecznej. Ekonomia społeczna jest segmentem sfery publicznej obok takich elementów jak państwo demokratyczne, gospodarka rynkowa i społeczeństwo obywatelskie. Działania podejmowane w ramach ekonomii społecznej opierają się więc w dużej mierze na solidarności i współpracy, a nie na partykularyzmie i konkurencji, dlatego tak ważna jest współpraca CUS z podmiotami zewnętrznymi, które prowadząc działalność gospodarczą, zatrudniają przy tym m.in. osoby z grup wykluczonych społecznie. Z kolei u podstaw powołania CUS leży m.in idea zapewnienia powszechnego dostępu mieszkańców do usług społecznych. Ekonomia społeczna to w tym ujęciu sfera aktywności obywatelskiej i społecznej, która przez działalność gospodarczą i działalność pożytku publicznego służy: integracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych marginalizacją społeczną, tworzeniu miejsc pracy, świadczeniu usług społecznych użyteczności publicznej oraz rozwojowi lokalnemu. Zasadniczą trudnością w realizacji współpracy międzysektorowej w ramach CUS może być brak odpowiednio kompetentnych świadczeniodawców. Pomimo, że liczba nowo powstałych przedsiębiorstw społecznych z roku na rok rośnie, średni okres ich efektywnego funkcjonowania nie jest zbyt długi. Wiele zależy od geograficznego lokalizacji danego CUS, dlatego tak istotne jest indywidualne zaplanowanie współpracy w każdym z obszarów (duże miasta, gminy wiejskie, miasta na prawach powiatu)które różnią się infrastrukturą usługową, potencjałem ekonomiczno-społecznym i w których współpraca przyjmie inny charakter. Współpraca międzysektorowa w ramach CUS powinna być realizowana na trzech płaszczyznach: kontraktowanie usług w ramach CUS, tworzenie partnerstw projektowych oraz koordynacja usług społecznych. Szczególną rolę odgrywać będą dwie zasady: współpracy i pomocniczości. Kontraktowanie usług społecznych przyjmie formę zakupu (zlecenia) realizacji określonych usług partnerom (organizacje pozarządowe oraz podmioty ekonomii społecznej), które działają na rzecz społeczności lokalnej. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie przewiduje tryb konkursowy jako podstawowy tryb wyłonienia realizatorów zadań publicznych. W broszurze wspomniany jest zakres dotacji jakie może otrzymać podmiot, a także czas trwania współpracy. Zdaniem autorów, utworzeniu centrum usług społecznych powinna towarzyszyć działalność informacyjna upowszechniająca wiedzę o nowej formule odpowiadania na potrzeby społecznościDla efektywnego przebiegu współpracy, autorzy broszury rekomendują uruchomienie przy CUS stałego ciała dialogu i konsultacji partnerów zewnętrznych (potencjalnych usługobiorców centrum) w postaci forum partnerów, które stanie się mechanizmem lokalnego dialogu obywatelskiego. 

Organizator społeczności lokalnej w centrum usług społecznych

Organizator społeczności lokalnej w centrum usług społecznych



"Organizator społeczności lokalnej w centrum usług społecznych" to opracowanie podejmujące temat obowiązków i zadań pełnionych przez organizatora społeczności lokalnej. Tekst punktuje również zagrożenia związane z organizowaniem społeczności lokalnej i sposoby na ich uniknięcie. Praca jest elementem pakietu edukacyjnego "Jak utworzyć i prowadzić centrum usług społecznych".  

Pierwszy rozdział opracowania dotyczy pracy środowiskowej. Autorzy wymieniają w nim zadania należące do centrum usług społecznych. Praca środowiskowa zostaje w tym rozdziale zdefiniowana jako "usługa społeczna adresowana do większej grupy społecznej". Autorzy wymieniają trzy podstawowe wymiary, do których odnosi się organizowanie społeczności lokalnej - wymiar uprzedzający, mający na celu wspieranie właściwego rozwoju społeczności, przed wystąpieniem zagrożenia; wymiar hamowania, polegający na podejmowaniu działań, gdy widoczne są drobne oznaki zagrożenia; wymiar interwencji, stosowany, gdy trudne sytuacje już wystąpiły, polegający na prowadzeniu działań mających zapobiec ich pogłębianiu oraz na naprawianiu sytuacji. W pierwszym rozdziale określone zostają również zasady organizowania społeczności lokalnej - korzystanie z prowadzonych usług ma być dostępne dla wszystkich mieszkańców, prowadzone działania mają być ukierunkowane i prowadzone według określonych standardów.  

Kolejny rozdział porusza tematykę zadań i ról organizatora społeczności lokalnej, rozpoczynając od aspektów prawnych, zgodnie z którymi osoba pełniąca takie stanowisko powinna: posiadać wyższe wykształcenie, posiadać doświadczenie, posiadać II stopień specjalizacji w zawodzie pracownika socjalnego, posiadać zaświadczenie o niekaralności. Przedstawiona zostaje również pula umiejętności niezbędnych do wykonywania zawodu organizatora sieci społecznych - są to między innymi umiejętności interpersonalne oraz umiejętności działania w sferze publicznej. Zdefiniowana zostaje również rola organizatora działań społecznych. Za podstawową formę jego działalności uznane zostaje prowadzenie animacji lokalnej, która ma na celu niesienie pomocy w rozwiązywaniu lokalnie występujących problemów. Animator lokalny ma aktywizować mieszkańców, zachęcać do działania i inicjować powstawanie grup obywatelskich. Później autorzy tekstu charakteryzują ramy działania organizatora społeczności lokalnej na podstawie ustawy o CUS. W tekście podkreślone jest znaczenie pracy środowiskowej jako elementu istotnego dla rozwiązywania problemów społecznych oraz tworzenia wspólnoty lokalnej.  

W następnej części pracy omówiony jest cały proces organizowania społeczności lokalnej i wymienione są jego poszczególne etapy. Rozdział czwarty podejmuje temat społeczności i lokalności jako przestrzeni pracy środowiskowej. Wyróżnione zostają podziały społeczności o charakterze terytorialnym oraz kategorialnym oraz różnice w sposobach prowadzenia działania wśród konkretnych grup. Rozdział piąty stanowi omówienie narzędzi wspierających, z których korzysta organizator społeczności lokalnej. Pokreślone zostaje znaczenie wolontariatu jako bardzo istotnego narzędzia.  

Ostatnia część opracowania koncentruje się na szansach i zagrożeniach realizacji usług środowiskowych. Autorzy trafnie stwierdzają, że organizowanie społeczności lokalnych daje szansę na trwałe utrzymanie aktywności społecznej, która dotychczas pobudzana była krótkotrwale, za pomocą pracy projektowej. Podkreślają również jednak, że praca środowiskowa to żmudny proces, którego efekty nie są widoczne od razu, wymagający dużego wkładu i zaangażowania od wszystkich partycypantów, co może zrażać i zniechęcać niektóre osoby. Problemem może być również brak partnerów społecznych lub instytucji chcących wesprzeć prowadzone działania. 

Reasumując, informacje płynące z omawianego opracowania stanowią istotny kontekst dla osób zainteresowanych prowadzeniem działań wśród społeczności lokalnej. Praca jest napisana w sposób przejrzysty i zrozumiały, porusza wszystkie niezbędne aspekty podejmowanego tematu. Wyciągnięte przez autorów wnioski są bardzo sensowne i sformułowane w sposób obiektywny. 

Model funkcjonowania Centrum Wsparcia i Rozwoju Społecznego w Łodzi

Model funkcjonowania Centrum Wsparcia i Rozwoju Społecznego w Łodzi



Model zawiera kompleksową analizę oraz opracowanie funkcjonalne dla utworzenia w Łodzi Centrum Wsparcia i Rozwoju Społecznego w ramach programów rewitalizacyjnych. Centrum ma być miejscem łączącym pracę z mieszkańcami (klub sąsiedzki) , prowadzenie działań w zakresie aktywizacji społecznej i zawodowej (KIS oraz działający w strukturze podmiot ES), mieszkania treningowe dla osób zagrożonych bezdomnością (CTUS) oraz centrum organizacji pozarządowych. Model zakłada współpracę międzysektorową przy realizacji kompleksowych usług społecznych dla mieszkańców obszaru rewitalizowanego w Łodzi. Centrum jest częścią projektów społecznych w ramach tzw. rewitalizacji obszarowej.
Model Wieloletniego Kontraktowania Usług Społecznych.

Model Wieloletniego Kontraktowania Usług Społecznych.



Model opisuje krok po kroku jak przeprowadzić proces badania usług społecznych, w których można spodziewać się zwiększenia jakości lub efektywności w wyniku zmiany finansowania  na kontraktowanie. Autorzy definiują czym jest jakość i efektywność w usługach społecznych i jakie są kryteria ich oceny. Następnie opisują etapy realizacji badania i metody badawcze i przechodzą do zasad samego przeprowadzania badań. Szczegółowo przedstawiają  zestawienie kryteriów, grup badanych i metod badawczych. Pokazane zostają finalne  wersje  produktów -12 narzędzi badania jakości  usług społecznych  na  rzecz  wieloletniego  ich  kontraktowania, testowanych w 9 gminach oraz  15 narzędzi badania efektywności usług społecznych  na  rzecz  wieloletniego  ich  kontraktowania, testowanych w 9 gminach.
W kolejnej części publikacji opisane są ogólne zasady dotyczące wykonywania zadań publicznych wynikające z ustawy o finansach publicznych, tryb realizacji zadań w oparciu o przepisy prawa.
Następnie autorzy przechodzą do analizy wewnętrznej zarządzania jednostką samorządu terytorialnego.
Kolejny rozdział poświęcony jest wyborowi  agenta   zarządzającego   zmianą, czyli podmiotu kolegialnego odpowiedzialnego za   przeprowadzenie procesów  związanych z oceną efektywności i jakości usług publicznych świadczonych na rzecz  społeczności lokalnej lub w regionie.
Następnie autorzy przedstawiają schematy zasad i procedura kontraktowania usług z NGO, wynikające z obowiązujących przepisów, w perspektywie rocznej i wieloletniej, i analizują ryzyka związane z wdrożeniem Wieloletniego Kontraktowania Usług Społecznych (dalej WKUS). 
W kolejnej części przedstawione zostają finalne  wersje  produktów -17  narzędzi  budowania  lokalnej współpracy  na  rzecz  zmiany  sposobu  finansowania  usług  społecznych  na  wieloletnie kontraktowanie, testowanych w 9 gminach. W złącznikach można znaleźć ramowe programy szkoleń związane z wdrożeniem WKUS, scenariusze badań, wzory dokumentacji m.in. umowy WKUS, uchwały dotyczącej Wieloletniego Programu Współpracy z NGO, wzór Wieloletni Program Współpracy z NGO, itp.