Pomiń nawigację

Wyniki wyszukiwania dla

Brak wyników wyszukiwania

Modele współpracy międzysektorowej

EkoMiasto – Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta



EkoMiasto to czteroczęściowy podręcznik który został opracowany we współpracy Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego z Wydziałem Ochrony Środowiska i Biologii na temat zrównoważonego rozwoju miast, nie tylko rozumianego jako używanie surowców w przez obecne pokolenia w tempie które umożliwi przyszłym pokoleniom zaspokojenie własnych potrzeb, ale także zakłada zintegrowanie rozwoju z ochroną środowiska, tworzeniem równych szans dla różnych sfer społecznych i lepszym wykorzystanie kapitału ludzkiego, oraz zwiększenie partycypacji społeczeństwa w podejmowaniu decyzji na temat ich najbliższego środowiska, jak również wykorzystania inteligentnych technologii do optymalizacji procesów logistycznych, zarządzaniem środowiskiem czy prognozowaniu zmian zachodzących na terenach miejskich. 

Podręcznik skierowany jest zarówno do studentów, jak i pracowników samorządów terytorialnych wszystkich szczebli i może pomóc w podejmowaniu decyzji kształtujących przestrzeń miejską. 

  1. EkoMiasto#Społeczeństwo opisuje społeczny wymiar zrównoważonego rozwoju miast i interpretuje go przez pryzmat relacji międzyludzkich, jakości życia i rozwiązywania problemów społecznych, dziedzictwa kulturowego i aktywności społecznej. 

  1. EkoMiasto#Gospodarka koncentruje się na ekonomicznych aspektach funkcjonowania miasta i eksploruje temat nowych czynników i uwarunkowań rozwoju miasta w kontekście zmian globalnych. Ta część podręcznika opisuje zachowania przestrzenne użytkownika miasta, podkreśla znaczenie logistyki i zrównoważonego transportu dla dalszego rozwoju miast, przy jednoczesnym ograniczaniu pogarszania się jakości powietrza i kształtowaniu przestrzenni miejskiej, przyjaznej swoim mieszkańcom i przechodniom 

  1. Ekomiasto#Zarządzanie koncentruje się na metodach i narzędziach zarządzania przestrzenią miejską w sposób pozwalający na zwiększenie jej atrakcyjności poprzez marketing terytorialny i konkurencyjność poprzez zawieranie partnerstw publiczno-prywatnych. 

  1. EkoMiasto#Środowisko mówi o przeciwdziałaniu nadmiernemu zużyciu zasobów, nadprodukcji odpadów oraz negatywnym skutkom działalności człowieka na terenach zurbanizowanych. 

Katalog rezultatów i narzędzi do ich monitorowania

Katalog rezultatów i narzędzi do ich monitorowania



Zmiany dotyczące sposobu planowania i rozliczania zadań publicznych wymagają zarówno od organizacji jak i JST nabycia nowych umiejętności oraz zacieśnienia wzajemnych relacji. Jak wskazują wyniki badań Centrum PISOP (prowadzone z przedstawicielami NGO oraz JST) rezultaty oraz sposób ich potwierdzania są najbardziej problematyczną częścią oferty. Przygotowane zostały: 1. Katalog przykładowych rezultatów i produktów – gotowe zestawienie propozycji produktów, rezultatów i wskaźników ich osiągnięcia pod konkretne konkursy w poszczególnych obszarach pożytku publicznego. Więcej: https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan/bank-wiedzy-rezultaty-i-rozliczanie 2. Katalog narzędzi do monitorowania rezultatów – czyli wzory dokumentów, które stanowią potwierdzenie zrealizowanych rezultatów – np. formularz wskazujący, jak powinno wyglądać podsumowanie testów wiedzy. Więcej: https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan/monitoring-rezultatow-25214 3. Opracowanie pn. „Mechanizm definiowania efektów (produktów, rezultatów i zmiany społecznej) w projektach w obszarze pożytku publicznego i ich pomiaru (źródeł monitorowania) dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego.” Więcej: https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan/monitoring-rezultatow-25214 Korzyści ze stosowania ww. rozwiązań, to przede wszystkim stosowanie poprawnych produktów i rezultatów wraz z narzędziami do ich pomiaru, efektywniejsze rozwiązywanie problemów społecznych, zmniejszenie liczby aktualizacji zapisów w ofertach oraz ułatwienie sposobu realizacji, a następnie rozliczenia ofert, ułatwienie agregowania produktów i rezultatów w skali całego konkursu na wewnętrzne potrzeby urzędu. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Mieszkalnictwo społeczne. Raport o stanie polskich miast.

Mieszkalnictwo społeczne. Raport o stanie polskich miast.



Powszechnie wiadomo, iż jednym z głównych czynników poprawy jakości życia mieszkańców jest zapewnienie wysokich standardów mieszkaniowych. Potrzeba egzystencjalna jaką jest niezbędność posiadania mieszkania często ma wpływ na inne sektory życia społecznego ludności takich jak np.: chęć założenia rodziny. Niestety w przypadku Polski, od dłuższego czasu dominuję niski poziom zaspokajania potrzeb mieszkaniowych obywateli. Najczęściej ten problem można zauważyć w miastach.  

Zwracając uwagę na statystyki można zauważyć, iż w 1990 r. liczba mieszkań komunalnych w Polsce wynosiła 1980,3 tys., stanowiąc 16,7 % ogółu zasobu mieszkaniowego. Od tamtej pory liczba ta nieustannie spada, przykładem tego jest rok 2016, gdzie liczba lokali stanowiła 10,6% ogółu mieszkań. Taka sytuacja może zostać określona niewykorzystaniem potencjału obszarów bądź złym zarządzaniem. Małe zainteresowanie polityką mieszkaniową jest szczególnie zauważalne w przypadku mieszkań komunalnych, których liczba ciągle maleje. 

Innym ważnym problemem z jakim boryka się państwo jest znaczna ilość pustostanów. Powracając do danych statystycznych, w 2016 roku największa liczba lokali niezamieszkałych dominowała w Warszawie (8,9 tys., co dawało10,5% zasobu gminy), Łodzi (7,0 tys., co stanowiło 14,0% zasobów gminy), Wrocławiu (1,8 tys., dające 5,6% ogółu mieszkań gminy), Katowice (1,8 tys., czyli 11,0%) oraz w Bytomiu i Szczecinie (odpowiednio 1,5 tys.-11,1% oraz 1,3 tys.- 6,7%). Przyczyną tegoż zjawiska w znacznej mierze jest niewłaściwa polityka czynszowa, gdzie przeważają nieekonomiczne stawki niedostosowane do standardów lokali. Konsekwencją są utrudnienia w poprawie warunków mieszkaniowych.  

Raport posiada również informacje dotyczące mieszkań socjalnych, a raczej ich brakach w przestrzeni i życiu społecznym. Lokale te są niezbędne dla najbiedniejszych gospodarstw oraz dla osób, którzy zostali eksmitowani. Deficyt mieszkań niesie za sobą szereg negatywnych konsekwencji jakimi są m.in.: blokady procedur eksmisyjnych.  

Autorzy tekstu zwrócili również uwagę na inne aspekty polityki mieszkaniowej w Polsce takie jak np.: dodatki mieszkaniowe, prywatyzacja mieszkań gminnych, mieszkania dla seniorów, Wieloletnie programy gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy czy chociażby społeczne budownictwo czynszowe i towarzystwa budownictwa społecznego. 

Model BINGO - zarządzanie organizacją pozarządową prowadzącą działalność gospodarczą

Model BINGO - zarządzanie organizacją pozarządową prowadzącą działalność gospodarczą



Model BINGO jest pierwszym kompleksowym opracowaniem w Polsce, zawierającym teoretyczne i praktyczne aspekty zarządzania organizacją pozarządową. Uwzględnia kontekst prowadzenia działalności gospodarczej. W publikacji opisany został model zarządzania, uwzględniający kluczowe aspekty funkcjonowania organizacji społecznych jak misja, partnerzy. Model obejmuje 4 obszary zarządzania: rozwój i doskonalenie organizacji, zarządzanie zespołem, zarządzanie finansami oraz komunikowanie i kształtowanie relacji. W ramach każdego z obszarów, opisane zostały elementy składowe, ważne do uwzględnienia przez zarządy organizacji. Publikacja wskazuje konkretne, sprawdzone rozwiązania, pozwalające na usprawnienie działalności. Model definiuje kompetencje zarządu oraz zasady partycypacji w zarządzaniu organizacją pozarządową, zasady zarządzania działalnością gospodarczą, w tym analizę opłacalności prowadzenia działalności gospodarczej, formalno-prawne i księgowe aspekty rozpoczęcia i prowadzenia działalności gospodarczej. Na bazie założeń modelu BINGO można określać zakres kompetencji poszczególnych członków zarządu. Pozycja rekomendowana dla początkujących członków zarządów, jak i osób z dłuższym stażem w zarządzie.
Model funkcjonowania Centrum Wsparcia i Rozwoju Społecznego w Łodzi

Model funkcjonowania Centrum Wsparcia i Rozwoju Społecznego w Łodzi



Model zawiera kompleksową analizę oraz opracowanie funkcjonalne dla utworzenia w Łodzi Centrum Wsparcia i Rozwoju Społecznego w ramach programów rewitalizacyjnych. Centrum ma być miejscem łączącym pracę z mieszkańcami (klub sąsiedzki) , prowadzenie działań w zakresie aktywizacji społecznej i zawodowej (KIS oraz działający w strukturze podmiot ES), mieszkania treningowe dla osób zagrożonych bezdomnością (CTUS) oraz centrum organizacji pozarządowych. Model zakłada współpracę międzysektorową przy realizacji kompleksowych usług społecznych dla mieszkańców obszaru rewitalizowanego w Łodzi. Centrum jest częścią projektów społecznych w ramach tzw. rewitalizacji obszarowej.
Model Wieloletniego Kontraktowania Usług Społecznych.

Model Wieloletniego Kontraktowania Usług Społecznych.



Model opisuje krok po kroku jak przeprowadzić proces badania usług społecznych, w których można spodziewać się zwiększenia jakości lub efektywności w wyniku zmiany finansowania  na kontraktowanie. Autorzy definiują czym jest jakość i efektywność w usługach społecznych i jakie są kryteria ich oceny. Następnie opisują etapy realizacji badania i metody badawcze i przechodzą do zasad samego przeprowadzania badań. Szczegółowo przedstawiają  zestawienie kryteriów, grup badanych i metod badawczych. Pokazane zostają finalne  wersje  produktów -12 narzędzi badania jakości  usług społecznych  na  rzecz  wieloletniego  ich  kontraktowania, testowanych w 9 gminach oraz  15 narzędzi badania efektywności usług społecznych  na  rzecz  wieloletniego  ich  kontraktowania, testowanych w 9 gminach.
W kolejnej części publikacji opisane są ogólne zasady dotyczące wykonywania zadań publicznych wynikające z ustawy o finansach publicznych, tryb realizacji zadań w oparciu o przepisy prawa.
Następnie autorzy przechodzą do analizy wewnętrznej zarządzania jednostką samorządu terytorialnego.
Kolejny rozdział poświęcony jest wyborowi  agenta   zarządzającego   zmianą, czyli podmiotu kolegialnego odpowiedzialnego za   przeprowadzenie procesów  związanych z oceną efektywności i jakości usług publicznych świadczonych na rzecz  społeczności lokalnej lub w regionie.
Następnie autorzy przedstawiają schematy zasad i procedura kontraktowania usług z NGO, wynikające z obowiązujących przepisów, w perspektywie rocznej i wieloletniej, i analizują ryzyka związane z wdrożeniem Wieloletniego Kontraktowania Usług Społecznych (dalej WKUS). 
W kolejnej części przedstawione zostają finalne  wersje  produktów -17  narzędzi  budowania  lokalnej współpracy  na  rzecz  zmiany  sposobu  finansowania  usług  społecznych  na  wieloletnie kontraktowanie, testowanych w 9 gminach. W złącznikach można znaleźć ramowe programy szkoleń związane z wdrożeniem WKUS, scenariusze badań, wzory dokumentacji m.in. umowy WKUS, uchwały dotyczącej Wieloletniego Programu Współpracy z NGO, wzór Wieloletni Program Współpracy z NGO, itp. 

Organizator społeczności lokalnej w centrum usług społecznych

Organizator społeczności lokalnej w centrum usług społecznych



"Organizator społeczności lokalnej w centrum usług społecznych" to opracowanie podejmujące temat obowiązków i zadań pełnionych przez organizatora społeczności lokalnej. Tekst punktuje również zagrożenia związane z organizowaniem społeczności lokalnej i sposoby na ich uniknięcie. Praca jest elementem pakietu edukacyjnego "Jak utworzyć i prowadzić centrum usług społecznych".  

Pierwszy rozdział opracowania dotyczy pracy środowiskowej. Autorzy wymieniają w nim zadania należące do centrum usług społecznych. Praca środowiskowa zostaje w tym rozdziale zdefiniowana jako "usługa społeczna adresowana do większej grupy społecznej". Autorzy wymieniają trzy podstawowe wymiary, do których odnosi się organizowanie społeczności lokalnej - wymiar uprzedzający, mający na celu wspieranie właściwego rozwoju społeczności, przed wystąpieniem zagrożenia; wymiar hamowania, polegający na podejmowaniu działań, gdy widoczne są drobne oznaki zagrożenia; wymiar interwencji, stosowany, gdy trudne sytuacje już wystąpiły, polegający na prowadzeniu działań mających zapobiec ich pogłębianiu oraz na naprawianiu sytuacji. W pierwszym rozdziale określone zostają również zasady organizowania społeczności lokalnej - korzystanie z prowadzonych usług ma być dostępne dla wszystkich mieszkańców, prowadzone działania mają być ukierunkowane i prowadzone według określonych standardów.  

Kolejny rozdział porusza tematykę zadań i ról organizatora społeczności lokalnej, rozpoczynając od aspektów prawnych, zgodnie z którymi osoba pełniąca takie stanowisko powinna: posiadać wyższe wykształcenie, posiadać doświadczenie, posiadać II stopień specjalizacji w zawodzie pracownika socjalnego, posiadać zaświadczenie o niekaralności. Przedstawiona zostaje również pula umiejętności niezbędnych do wykonywania zawodu organizatora sieci społecznych - są to między innymi umiejętności interpersonalne oraz umiejętności działania w sferze publicznej. Zdefiniowana zostaje również rola organizatora działań społecznych. Za podstawową formę jego działalności uznane zostaje prowadzenie animacji lokalnej, która ma na celu niesienie pomocy w rozwiązywaniu lokalnie występujących problemów. Animator lokalny ma aktywizować mieszkańców, zachęcać do działania i inicjować powstawanie grup obywatelskich. Później autorzy tekstu charakteryzują ramy działania organizatora społeczności lokalnej na podstawie ustawy o CUS. W tekście podkreślone jest znaczenie pracy środowiskowej jako elementu istotnego dla rozwiązywania problemów społecznych oraz tworzenia wspólnoty lokalnej.  

W następnej części pracy omówiony jest cały proces organizowania społeczności lokalnej i wymienione są jego poszczególne etapy. Rozdział czwarty podejmuje temat społeczności i lokalności jako przestrzeni pracy środowiskowej. Wyróżnione zostają podziały społeczności o charakterze terytorialnym oraz kategorialnym oraz różnice w sposobach prowadzenia działania wśród konkretnych grup. Rozdział piąty stanowi omówienie narzędzi wspierających, z których korzysta organizator społeczności lokalnej. Pokreślone zostaje znaczenie wolontariatu jako bardzo istotnego narzędzia.  

Ostatnia część opracowania koncentruje się na szansach i zagrożeniach realizacji usług środowiskowych. Autorzy trafnie stwierdzają, że organizowanie społeczności lokalnych daje szansę na trwałe utrzymanie aktywności społecznej, która dotychczas pobudzana była krótkotrwale, za pomocą pracy projektowej. Podkreślają również jednak, że praca środowiskowa to żmudny proces, którego efekty nie są widoczne od razu, wymagający dużego wkładu i zaangażowania od wszystkich partycypantów, co może zrażać i zniechęcać niektóre osoby. Problemem może być również brak partnerów społecznych lub instytucji chcących wesprzeć prowadzone działania. 

Reasumując, informacje płynące z omawianego opracowania stanowią istotny kontekst dla osób zainteresowanych prowadzeniem działań wśród społeczności lokalnej. Praca jest napisana w sposób przejrzysty i zrozumiały, porusza wszystkie niezbędne aspekty podejmowanego tematu. Wyciągnięte przez autorów wnioski są bardzo sensowne i sformułowane w sposób obiektywny. 

Planowanie jako instrument zintegrowanego zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego

Planowanie jako instrument zintegrowanego zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego



Autorzy publikacji zwrócili uwagę na założenia zarządzania zintegrowanego, gdzie jedną z głównych też jest m.in.: zrównoważony rozwój poprzez powiązania pomiędzy gospodarką, społeczeństwem i środowiskiem. Ich zadaniem było wytłumaczenie zasad jakimi należy się posługiwać podczas planowania w jednostce oraz przedstawienie etapów tegoż procesu. Celem powstania materiału było przekazanie wiedzy jednostką samorządu terytorialnego z zakresu zarządzania rozwojem w sposób zintegrowany.   

Pierwsza część podręcznika posiada charakter teoretyczny, gdzie zostają wyjaśnione pojęcia dotyczące m.in.: obszarów funkcjonalnych, kapitału terytorialnego czy ukazanie zależności pomiędzy zarządzaniem, polityką oraz administracją. W przypadku drugiej części publikacji dominuję charakter praktyczny ukazujący etapy procesu planowania rozwoju, przykłady oraz schematy postępowania.  

Proces zarządzania zintegrowanego posiada szereg zasad, których przestrzeganie ma na celu usprawnienie realizacji projektów. Jedną z norm jest m.in. zasada rozwoju sustensywnego, która zakłada, iż cele społeczne, gospodarcze oraz środowiskowe powinny ze sobą współgrać, aby zapewnić wysoki poziom życia mieszkańcom jednostki. Innym przykładem założenia jest zasada partycypacji społecznej, która głosi, iż ważnym elementem w procesie decyzyjnym jest udział interesariuszy mających swój wkład w realizację projektów. Pozostałe zasady takie jak m.in.: zasada podejścia terytorialnego, zasada partnerstwa, zasada kompleksowego rachunku ekonomicznego czy zasada spójności dokumentów również zostały omówione w tekście publikacji.  

Jednym z atutów podręcznika jest szczegółowy opis metod stosowanych podczas zintegrowanego planowania rozwoju. Podstawą działania w trakcie tworzenia projektów jest przeprowadzenie diagnozy oraz prognozy sytuacji danej jednostki terytorialnej. W przypadku struktury diagnozy możemy mówić tu o następujących elementach: położenie geograficzne, sytuacja demograficzna, gospodarka finansowa, zasoby środowiska, walory kulturowe czy infrastruktura transportowa, środowiskowa oraz techniczna. Takie zestawienie pozwoli dostrzec problemu z jakimi boryka się jednostka oraz wyznaczyć potencjały danego miejsca.  

Innym przykładem działania jest jakościowa analiza SWOT. Metoda ta pozwala zobaczyć szanse, zagrożenia, mocne oraz słabe strony, które powinny zostać uwzględnione podczas tworzenia zintegrowanego projektu rozwoju. Ponadto istotnym aspektem planowania jest wyznaczenie wizji rozwoju (postęp jaki pragniemy zdobyć w jednostce) oraz misji działania (zadania oraz kompetencje jakie pozwolą nam osiągnąć wyznaczony cel). Poprzez te działania można przystąpić do identyfikacji celów strategicznych oraz operacyjnych czy chociażby dokonać mapowania interesariuszy.  

Szereg metod przedstawionych w publikacji oraz szczegółowe wyjaśnienie istoty zagadnienia jakim jest zintegrowane planowanie rozwoju, pozwoli w umiejętny sposób zrozumieć odbiorcy założenia tejże teorii. Chęć rozwoju jednostki, podwyższenia standardów życia mieszkańców czy chociażby poprawa stanu technicznego obiektów będzie niemożliwe bez współpracy sektorowej podczas sprawnego zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego.  

PORADNIK. MODEL WSPÓŁPRACY MIĘDZYSEKTOROWEJ W ZAKRESIE DIALOGU OBYWATELSKIEGO OPARTY O CIAŁA KONSULTACYJNO-DORADCZE, ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM RADY DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO

PORADNIK. MODEL WSPÓŁPRACY MIĘDZYSEKTOROWEJ W ZAKRESIE DIALOGU OBYWATELSKIEGO OPARTY O CIAŁA KONSULTACYJNO-DORADCZE, ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM RADY DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO



Publikacja   składa   się   z   dwóch   części.   Pierwsza   z   nich   opisuje   standardy   działania  rad  pożytku,  w  oparciu  o  rozwiązania  modelowe  i  kulturę  współpracy, czyli na normy i wartości ją  wyznaczające. Jak zaznaczyła jedna z autorek kultura współpracy wciąż nie nadąża za uregulowaniami formalno - prawnymi. W tej części zdefiniowane zostały  zasady  współpracy określone w Ustawie jako: pomocniczość, suwerenność stron, partnerstwo, efektywność, uczciwa konkurencja i jawność.  Następnie opisane zostały płaszczyzny i obszary  modelu współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych i postawiono pytanie  gdzie jest w nich miejsce na rady działalności pożytku publicznego. Kolejnym punktem tej części publikacji jest opisanie standardów działania RDPP tzw. standardu minimalnego,  często wynikającego wprost z zapisów Ustawy,  jak  również standardów rekomendowanych,  które zostały sformułowane na  bazie dobrych praktyk pracy istniejących już rad pożytku. Druga część publikacji pokazuje praktyczne rozwiązania – przykładowe uchwały z załącznikami lub wzory  uchwał.

Procedura oceny ofert

Procedura oceny ofert



Procedury oceny projektów składanych w otwartych konkursach ofert są rozbudowane, nie uwzględniają presji czasu i najczęściej nie dają informacji zwrotnej aplikującym organizacjom. W ramach rozwiązania przygotowane zostały: 1. Propozycje zmian w UoDPPioW w zakresie uelastycznienia kryteriów oceny ofert i usprawnienia prac komisji konkursowych. 2. Ramowy wzór kryteriów oceny merytorycznej, bazujący na kryteriach ustawowych. 3. Katalog motywatorów pozafinansowych dla przedstawicieli NGO do brania udziału w komisjach konkursach. Korzyści ze stosowania rozwiązań to jasne i czytelne procedury dla urzędu i organizacji pozarządowych, usprawnienie prac komisji konkursowych. Rozwiązanie wpisuje się zasady: jawności i przejrzystości finansów publicznych, celowego i racjonalnego wydatkowania środków publicznych, zapewnienia wszystkim podmiotom równych szans i możliwości realizacji. https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan/bank-wiedzy-jst Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Procedura ogłaszania konkursów

Procedura ogłaszania konkursów



Ogłoszenie konkursu w obszarze pożytku publicznego wiąże się z wieloma procedurami, które często zapisywane są w różnych dokumentach. Konieczność poszukiwania konkretnego dokumentu na stronie www, np. ogłoszenia o konkursie, zasad wyboru dofinansowanych ofert, procedur w zakresie kontroli, zasad rozliczania itd. zajmuje przedstawicielom organizacji pozarządowych dużo czasu, obciąża urzędników i wprowadza niepotrzebne utrudnienia w komunikacji pomiędzy stronami współpracy. W ramach rozwiązania przygotowane zostały 2 rozwiązania: 1. Przykładowa procedura ogłaszania otwartych konkursów ofert, która zawiera m.in. takie elementy jak: ogólne zasady przyznawania dotacji, zasady składania oferty w ramach konkursu na realizację zadania publicznego, procedurę oceny i wyboru ofert, ogłoszenie wyników, zasady rozliczania dotacji czy składania sprawozdania. 2. Wzór ogłoszenia konkursu ofert – przygotowane dokumenty, które stanowić mogą wzór do wprowadzenia w JST. Więcej: https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan/bank-wiedzy-oglaszanie-konkursow Korzyści ze stosowania rozwiązań, to uwzględnienie uniwersalnych zasad w ogłaszanych konkursach i przy sprawozdaniach, usprawnienie komunikacji oraz procesu ogłaszania i rozliczania konkursów ofert, wprowadzenie jednego, spójnego standardu konkursów ogłaszanych w danym urzędzie. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Ramowy regulamin wolontariatu pracowniczego

Ramowy regulamin wolontariatu pracowniczego



Współpraca organizacji pozarządowych z firmami przynosi wiele wartości społecznych. Szczególnie widać to na przykładzie wolontariatu pracowniczego, gdzie firmy zyskują nowe narzędzie do motywowania i integrowania pracowników oraz budowania swojego wizerunku w społeczności lokalnej. Dla organizacji społecznych współpraca z firmami to wiedza, umiejętności i dodatkowe zasoby do odpowiadania na potrzeby lokalne. Przy realizacji projektów międzysektorowych pomoże ramowy Regulamin wolontariatu pracowniczego dla firm. Ramowy regulamin zawiera opis celów i zakresu wolontariatu, a także form i zasad realizowanych działań. To gotowy dokument, nadający się do wdrożenia w przypadku nawiązania współpracy między firmą a organizacją społeczną. Korzyści ze stosowania ramowego regulaminu to m.in. uporządkowanie wolontariatu w firmie, zapewnienie ram prawnych dla działań wolontariackich i rozwój współpracy przedsiębiorstw z organizacjami społecznymi. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
WSPÓŁPRACA LOKALNYCH SAMORZĄDÓW Z PRZEDSIĘBIORCAMI W REPUBLICE IRLANDII

WSPÓŁPRACA LOKALNYCH SAMORZĄDÓW Z PRZEDSIĘBIORCAMI W REPUBLICE IRLANDII



Reforma samorządowa w Irlandii w 2015 roku wprowadziła podzielenie na 3 regiony, usprawniła mechanizmy współpracy w ramach inicjatyw łączących interesy wszystkich interesariuszy regionalnego ekosystemu gospodarczego oraz stworzyło warunki do oferowania różnego rodzaju instrumentów wsparcia MŚP oraz działalności lokalnych instytucji otoczenia biznesu i pobudziła aktywność regionów w realizacji wspólnej polityki rozwoju regionalnego zgodnego z priorytetami krajowymi i regionalnymi. „Regiogmina” opracowała projekt prowadzony przez konsorcjum „Gosporegio”. Raport jest jednym z szesnastu opracowań z których każde zostało poświęcone jednemu państwu, a te kraje to Austria, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Niemcy, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania i Włochy oraz dwa kraje spoza Europy i są to Stany Zjednoczone Ameryki Północnej oraz Korea Południowa. Raport pokazuje, jak współpracują samorządy lokalne z przedsiębiorcami w wybranych krajach. Wskaźniki te określają zakres charakterystyki kraju oraz wybranego regionu w takich obszarach jak: uwarunkowania prawne i strukturalne działalności samorządów, mechanizmy kształtowania, finansowania i struktury ich budżetów, identyfikacji lokalnych instytucji otoczenia biznesu, standardów tworzenia mikro stref aktywności gospodarczej, standardów funkcjonowania administracji lokalnej na rzecz lokalnej przedsiębiorczości, standardów współpracy lokalnej przedsiębiorczości MŚP z kluczowymi firmami regionu, stosowanych instrumentów finansowych, zasady realizacji wzmacniania otoczenia infrastrukturalnego dla nowych obszarów aktywności gospodarczej, form i zakresu dystrybucji informacji gospodarczej dla przedsiębiorców, mechanizmów wsparcia na rynku pracy i szkolnictwa, form współpracy wzajemnej samorządów oraz współpracy samorządów z przedsiębiorcami oraz form budowania ich wzajemnych relacji, podziału kompetencji władz lokalnych i przedsiębiorców dla rozwoju regionu, rozwiązań w obszarze infrastruktury komunikacyjnej, funkcjonowania lokalnych organizacji gospodarczych na poziomie gminy, istniejących lokalnych funduszy rozwoju gospodarczego, funduszy inwestycyjnych wchodzących w relacje z gminami i innych elementów uzupełniających obraz współpracy lokalnych samorządów z biznesem oraz wpływu na rozwój regionu w jakim funkcjonują. W tym zestawieniu została przedstawiona Irlandia i jej rynek pracy, przedsiębiorstwa, formy prawne i organizacyjne działalności gospodarczej, organizacje wspierające przedsiębiorców, formy wsparcia finansowego, lokalne samorządy.
Współpraca międzysektorowa w ramach centrum usług społecznych

Współpraca międzysektorowa w ramach centrum usług społecznych



W broszurze przedstawiony zostaje temat współpracy międzysektorowej w ramach centrum usług społecznych. Źródłem zawartych w niej informacji jest ustawa o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (CUS), która zakłada współpracę CUS z lokalnymi usługodawcami wszystkich sektorówRealizacji tej współpracy mają służyć najlepiej dopasowane do danej wspólnoty formy kooperacji pomiędzy CUS, a podmiotem zewnętrznym. W ustawie zostali wymienieni partnerzy dla CUS, są to: stowarzyszenia, fundacje, jednostki kościelne i wyznaniowe, spółdzielnie socjalneDziałalność podmiotów ma charakter non profit. Partnerami mogą być także osoby prawne i fizyczne prowadzące klasyczną działalność gospodarczą w celu osiągnięcia zysku: organizacje pozarządowe, przedsiębiorstwa społeczne oraz klasyczne przedsiębiorstwa. Organizacje pozarządowe stanowią znaczną grupę zbiorowości podmiotów ekonomii społecznej. Ekonomia społeczna jest segmentem sfery publicznej obok takich elementów jak państwo demokratyczne, gospodarka rynkowa i społeczeństwo obywatelskie. Działania podejmowane w ramach ekonomii społecznej opierają się więc w dużej mierze na solidarności i współpracy, a nie na partykularyzmie i konkurencji, dlatego tak ważna jest współpraca CUS z podmiotami zewnętrznymi, które prowadząc działalność gospodarczą, zatrudniają przy tym m.in. osoby z grup wykluczonych społecznie. Z kolei u podstaw powołania CUS leży m.in idea zapewnienia powszechnego dostępu mieszkańców do usług społecznych. Ekonomia społeczna to w tym ujęciu sfera aktywności obywatelskiej i społecznej, która przez działalność gospodarczą i działalność pożytku publicznego służy: integracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych marginalizacją społeczną, tworzeniu miejsc pracy, świadczeniu usług społecznych użyteczności publicznej oraz rozwojowi lokalnemu. Zasadniczą trudnością w realizacji współpracy międzysektorowej w ramach CUS może być brak odpowiednio kompetentnych świadczeniodawców. Pomimo, że liczba nowo powstałych przedsiębiorstw społecznych z roku na rok rośnie, średni okres ich efektywnego funkcjonowania nie jest zbyt długi. Wiele zależy od geograficznego lokalizacji danego CUS, dlatego tak istotne jest indywidualne zaplanowanie współpracy w każdym z obszarów (duże miasta, gminy wiejskie, miasta na prawach powiatu)które różnią się infrastrukturą usługową, potencjałem ekonomiczno-społecznym i w których współpraca przyjmie inny charakter. Współpraca międzysektorowa w ramach CUS powinna być realizowana na trzech płaszczyznach: kontraktowanie usług w ramach CUS, tworzenie partnerstw projektowych oraz koordynacja usług społecznych. Szczególną rolę odgrywać będą dwie zasady: współpracy i pomocniczości. Kontraktowanie usług społecznych przyjmie formę zakupu (zlecenia) realizacji określonych usług partnerom (organizacje pozarządowe oraz podmioty ekonomii społecznej), które działają na rzecz społeczności lokalnej. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie przewiduje tryb konkursowy jako podstawowy tryb wyłonienia realizatorów zadań publicznych. W broszurze wspomniany jest zakres dotacji jakie może otrzymać podmiot, a także czas trwania współpracy. Zdaniem autorów, utworzeniu centrum usług społecznych powinna towarzyszyć działalność informacyjna upowszechniająca wiedzę o nowej formule odpowiadania na potrzeby społecznościDla efektywnego przebiegu współpracy, autorzy broszury rekomendują uruchomienie przy CUS stałego ciała dialogu i konsultacji partnerów zewnętrznych (potencjalnych usługobiorców centrum) w postaci forum partnerów, które stanie się mechanizmem lokalnego dialogu obywatelskiego. 

Zarządzanie i współpraca w miejskich obszarach funkcjonalnych. Raport o stanie polskich miast

Zarządzanie i współpraca w miejskich obszarach funkcjonalnych. Raport o stanie polskich miast



Śmiało można rzec, iż najtrudniejszym wyzwaniem dla polskiej administracji publicznej jest zarządzanie obszarami funkcjonalnymi w przestrzeni miejskiej. Celem powstania raportu była konieczność skumulowania wiedzy dotyczącej działania samorządu, aby ukazać niewłaściwie oraz dobre przykłady postępowania. Takie założenie było nakierowane na usprawnienie procesu zarządzania rozwojem w miastach oraz metropoliach.  

Jak wynika z publikacji, w 2016 roku gminy należące do zewnętrznych stref Miejskich Obszarów Funkcjonalnych prowadziły działania mające na celu sformalizowanie współpracy międzygminnej. Słowo “współpraca” najczęściej jest rozumiane jako dwustronne porozumienie pomiędzy ośrodkiem wojewódzkim, a okolicznymi gminami. Wspólne prowadzenie prac pomiędzy tymi instrumentami nie jest jednak łatwe z racji uprzedzeń, gdzie obie strony wzajemnie snują oskarżenia oraz podejrzenia. Przykładami prawidłowej integracji są Miejskie Ośrodki Funkcjonalne w Poznaniu, Szczecinie, Trójmieście oraz konurbacji górnośląskiej. Relacja te charakteryzują się wspólnym działaniem w celu rozwoju ośrodków miejskich wraz z poszanowaniem autonomii członków stowarzyszenia.  

Innym zjawiskiem zauważalnym w przestrzeni jest odsuwanie się ośrodków metropolitalnych jakimi są Warszawa oraz Kraków od własnych obszarów funkcjonalnych. Autorzy raportu tłumaczą to samowystarczalnością miast oraz niechęcią do rozwiązywania problemów w sąsiednich samorządach. Dodatkowo w obszarach funkcjonalnych, należy również zwrócić uwagę na temat jakim jest zarządzanie przez wchłanianie. Niektóre z miast, zamiast współpracować z gminami z najbliższego otoczenia, przyłączają ich tereny do własnych powodując ich “wchłonięcie”.  

Ponadto autorzy omówili w raporcie inne aspekty związane z zarządzaniem oraz współpracą w miejskich ośrodkach funkcjonalnych takie jak m.in: przedstawili idee Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych czy skomentowali zjawisko efektywnego transportu publicznego.  

Zarządzanie usługami w centrum usług społecznych

Zarządzanie usługami w centrum usług społecznych



Broszura jest częścią pakietu materiałów edukacyjnych zatytułowanego: „Jak utworzyć i prowadzić centrum usług społecznych”. W jego skład wchodzi siedem publikacji rozwijających najważniejsze zagadnienia związane z tworzeniem i funkcjonowaniem nowopowstałych centrów usług społecznych. Z dniem 1 stycznia 2020 roku weszły w życie przepisy ustawy o realizowaniu usług społecznych, a wraz z nimi zgoda na powstanie CUS. Po podpisaniu ustawy była ona przez kilka miesięcy przygotowywana do oficjalnego wejścia w życie. Kancelaria Prezydenta RP zleciła dwójce socjologów – Tomaszowi Kaźmierczakowi i Arkadiuszowi Karwackiemu – stworzenie materiału, który przybliży nową instytucję, zaproponuje sposoby zarządzania usługami społecznymi i nakreśli funkcje ważnych specjalistów: organizatorów i koordynatorów indywidualnych planów usług społecznych. Tak powstała opisywana broszura, zatytułowana: „Zarządzanie usługami w centrum usług społecznych”, dotycząca centrum usług społecznych zaprojektowanego jako instytucja „jednego okienka” i jego roli w lokalnej społeczności. Skupia się ona na konkretnych zadaniach CUS: integracji usług społecznych, rozbudowy ich lokalnej oferty, „szycia na miarę” – procesu świadczenia oraz koordynacji współpracy międzyinstytucjonalnej i międzysektorowej. Przedstawienie nowowprowadzonej ustawy oraz jej znaczenia dla społeczności zawarto w pierwszym podrozdziale tekstu. Autorzy odpowiadają, dlaczego wymaga ona zaangażowania i wprowadzenia w obieg publiczny.

 Pierwsza część broszury zawiera wiedzę głównie merytoryczną, która tworzy podstawę teoretyczną dla drugiej części, nazwanej przeze mnie praktyczną. Tłumaczy ona drogę zarządzania i koordynowania pracy w CUS oraz prezentuje prawdopodobne wyzwania, które pracownicy mogą napotkać na swojej drodze. Całość materiału zawarta w publikacji skierowana jest do osób zainteresowanych zarządzaniem i współtworzeniem centrów usług społecznych. Przekazuje podstawową wiedzę i możliwą drogę prowadzenia takiej instytucji; wraz z problemami ukazuje ich możliwe rozwiązania, wszystko przedstawione etapowo. Ciekawym elementem publikacji są wyróżnione kafelki z esencjonalną wiedzą. Zawarte są w nich najistotniejsze definicje, artykuły prawne i cechy niezbędne u pracowników CUS. Wprowadzają one urozmaicenie graficzne w tekście znajdującego się w broszurze.