Pomiń nawigację

Wyniki wyszukiwania dla

Brak wyników wyszukiwania

Modele aktywność obywatelska

 Narzędziownik obywatelski



Publikacja ma na celu poinformowanie mieszkańców o prawach dotyczących działań samorządowych, oraz oferuje porady i wskazówki na temat  składania inicjatyw lokalnych. Na początku wyjaśniony zostaje termin inicjatywy lokalnej – jest to wspólne przedsięwzięcie mieszkańców i samorządu, może dotyczyć prawie każdej sprawy, która znajduje się w kompetencjach danego samorządu. Informuje również, że władze mają obowiązek określić za pomocą uchwały tryb składania i oceny wniosków o realizację inicjatyw. Następnie przedstawione zostaje pojęcie budżetu partycypacyjnego inaczej zwanego obywatelskim. Tematem takiej inicjatywy może być każda sprawa o istotnym znaczeniu dla społeczności lokalnej, np. zmiana nazwy ulicy lub wysokość opłat komunalnych. Kolejną omawianą formą inicjatywy jest branie udziału w konsultacjach społecznych. Można podczas nich dyskutować na tematy związane z przestrzenią lokalną. Takie konsultacje wcale nie muszą być regularnymi spotkaniami z mieszkaniami, mogą to być wiadomości SMS, formularze internetowe lub sądy. Ostatnią rzeczą poruszoną w publikacji jest dbanie o fundusz sołecki. Jest on kwotą wydzieloną w budżecie gminy, która jest zagwarantowana dla poszczególnych sołectw w celu poprawienia warunków mieszkańców. Kwota zazwyczaj liczy od kilku do kilkunastu tysięcy złotych i jej wysokość zależy od zamożności gminy. Pieniądze z funduszu sołeckiego można przeznaczyć na wyposażenie lokalnej świetlicy, budowę placu zabaw lub organizację festynów. Pieniądze muszą być wydawane zgodnie z zadaniami własnymi gminy i służyć poprawie warunków życia, decyzja mieszkańców o ich przeznaczeniu jest wiążąca. W tekście można również znaleźć propozycję zgłoszenia się do akcji Masz Głos w celu pomocy w realizowaniu inicjatyw lokalnych. 

Aktywność obywatelska w Polsce- Co możemy zrobić?

Aktywność obywatelska w Polsce- Co możemy zrobić?



W czerwcu 2014 roku Instytut Sobieskiego otworzył ruch obywatelski o nazwie Archipelag Inicjatyw Obywatelskich w nawiązaniu do spopularyzowanego przez prof. Piotra Glińskiego i prof. Andrzeja Zybertowicza pojęcia "Archipelag Polskości". W spotkaniu wzięło udział wiele organizacji patrzących z różnych perspektyw działalności. Instytut Sobieskiego miał za zadanie zrealizować projekt badawczy o tematyce " Aktywność obywatelska w Polsce - co możemy zrobić?" Celem badania było spojrzenie na problemy związane z aktywnością obywatelską oczami środowisk, które z racji tematyki swojego działania nie zawsze mieszczą się w orbicie uwagi lub zainteresowania głównego nurtu sektora pozarządowego. Postawiliśmy pytanie Jakie są główne bariery systemowe dla aktywności obywatelskiej w Polsce? Okazało się, że większość badanych odpowiedziała w ankiecie na wady systemu politycznego, brak motywacji i bodźców do działania, biurokracja, małe wsparcie ze strony państwa, brak długofalowych programów, brak środków na rozwój instytucjonalny, słaba kondycja ekonomiczna społeczeństwa i skupienie na kwestiach przetrwania, niski poziom debaty publicznej. Na niską aktywność obywatelską ma także wpływ słaba kondycja ekonomiczna społeczeństwa i skupienie na kwestiach przetrwania. Kolejnym pytaniem była ocena systemu materialnego wsparcia organizacji obywatelskich przez państwo odpowiedzi były takie brak przejrzystości, przerost biurokracji, brak ciągłości. Te badanie zapoczątkowały na zmianach tj. zmiany w organizacji konkursów dotacyjnych i zagwarantowanie transparentnego trybu przyznawania środków publicznych, włączanie większej liczby środowisk do ciał konsultacyjnych i poprawa współpracy z administracją, uruchomienie dodatkowych programów wsparcia dla inicjatyw obywatelskich, wprowadzenie Pełnomocnika Rządu ds. Społeczeństwa Obywatelskiego. Chociaż poziom uczestnictwa w życiu publicznym w Polsce wciąż pozostawia niejedno do życzenia, istnieje wiele inicjatyw obywatelskich, które starają się realizować swoje cele niezależnie od rozmiaru otrzymywanego wsparcia ze strony państwa.
BADANIE AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ I PARTYCYPACJI OBYWATELSKIEJ SENIORÓW –  MIESZKAŃCÓW MIASTA LUBLIN Raport z badań terenowych

BADANIE AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ I PARTYCYPACJI OBYWATELSKIEJ SENIORÓW – MIESZKAŃCÓW MIASTA LUBLIN Raport z badań terenowych



Projekt zrealizowany został przez Związek Stowarzyszeń Forum Lubelskich Organizacji Pozarządowych, dofinansowany ze środków Rządowego Programu na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014-2020.

 To projekt opisujący obszary i formy aktywności społecznej oraz uczestnictwo obywatelskie seniorów w Lublinie, zamieszkujących wybrane dzielnice. Jako aktywność społeczną przyjęto udział badanych we wszelkich działaniach grupowych podejmowanych w swoich społecznościach na rzecz innych osób lub dla tzw. dobra wspólnego, przejawiających się nie tylko jako uczestnictwo w formalnych organizacjach pozarządowych, ale także we wspólnotach nieformalnych (np. parafialnych) oraz działaniach podejmowanych indywidualnie (np. pomoc sąsiedzka). W ramy partycypacji obywatelskiej wpisano natomiast zaangażowanie w działanie demokratycznych struktur organizacji państwowej i/lub struktur samorządu lokalnego (w tym m.in. udział w konsultacjach społecznych, budżecie partycypacyjnym, wyborach na wszelkich szczeblach, lecz również zainteresowanie wydarzeniami w kraju, mieście oraz dzielnicy). Z uwagi na pogłębiające się starzenie demograficzne społeczeństwa polskiego badanie daje obraz aktywności w wymienionych obszarach bardzo istotnej grupy. Ustalona próba badawcza nie jest wprawdzie liczebna, ale na uwagę zasługuje rozkład procentowy kobiet i mężczyzn, odzwierciedlający propocję występującą w całej polskiej populacji osób powyżej 60 roku życia, wyodrębniono także kategorie wieku. Przede wszystkim jednak uwzględnić należy miejsca, w których typowano badanych –pierwszy kontakt z badanymi odbywał się poza miejscami gromadzącymi zwykle najbardziej aktywnych i zaangażowanych seniorów (np. kluby seniora, osiedlowe domy kultury), oraz szczegółowość badania, mimo stosunkowo niedługiego czasu trwania wywiadu (ok. 30-40 min.). We wnioskach seniorzy wyłaniają się jako grupa o istotnym kapitale społecznym, której potencjał powinien być na szczeblu lokalnym wykorzystywany wieloobszarowo, czemu sprzyjać mogłoby działanie wg zawartych w raporcie rekomendacji.

BOX - BADANIE ODDZIAŁYWANIA NA KAPITAŁ SPOŁECZNY

BOX - BADANIE ODDZIAŁYWANIA NA KAPITAŁ SPOŁECZNY



Chciałbym polecić Państwa uwadze przygotowany przez Fundację Stocznia zestaw narzędzi i podręcznik do prowadzenia przez organizacje pozarządowe samodzielnych badań kapitału społecznego w środowisku lokalnym. Zależy nam, by informacja o tych narzędziach dotarła do osób, które mogłyby być zainteresowane prowadzeniem tego rodzaju badań, Ucieszy nas jeśli dodacie Państwo ten model do swojej bazy. Pozdrawiam, Łukasz Ostrowski.
Check-lista wprowadzania działalności odpłatnej

Check-lista wprowadzania działalności odpłatnej



Organizacje społeczne potrzebują różnych źródeł finansowania swoich działań by zapewnić stabilność funkcjonowania. Aby nie uzależniać się od jednego źródła - np. dotacji z samorządu terytorialnego, mogą rozpocząć prowadzenie statutowej działalności odpłatnej. Aby ułatwić wdrożenie działalności odpłatnej przygotowana została check-lista, składająca się z punktów „do odhaczenia” podczas jej wprowadzania. Jej uzupełnienie stanowi instrukcja. Dodatkowo, zaproponowano wzór aktu wewnętrznego, którym można przyjąć wdrożenie działalności odpłatnej w organizacji. Wzór uchwały, to gotowe narzędzie do wypełnienia, wraz z komentarzami, co w danym polu należy wpisać. Korzyści ze stosowania rozwiązania w przypadku check-listy to zaoszczędzenie czasu na wyszukiwaniu informacji nt. prowadzenia działalności odpłatnej, zebrane w jednym miejscu najważniejsze wskazówki co należy wykonać, aby rozpocząć sprzedaż lub pobieranie opłat od uczestników. W przypadku wzoru uchwały – korzyści to oszczędność czasu na formułowanie tekstu uchwały, stanowi ona także alternatywę dla konieczności zmiany zapisów/wprowadzania zapisów w statucie. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Diagnoza Potrzeb i Potencjału Społeczności Lokalnej w Zakresie Usług Społecznych

Diagnoza Potrzeb i Potencjału Społeczności Lokalnej w Zakresie Usług Społecznych



Broszura ta jest częścią pakietu edukacyjnego „Jak utworzyć i prowadzić centrum usług społecznych”, sporządzonego przez Kancelarię Prezydenta RP. Powstała ona w związku z ustawą z stycznia 2020r. o realizacji usług społecznych przez CUS – Centrum Usług SpołecznychWyjaśnia, dlaczego diagnoza jest ważna i przedstawia krok po kroku jej realizacje. Mówi o tym, że powinna ona być źródłem informacji na temat społeczności oraz lokalnych instytucji i organizacji we wszystkich gminach. Zadaniem jej ma być identyfikowanie problemów i podawanie sposobu ich rozwiązywania. Władza centralna ma informować władze gminy o potrzebach jej mieszkańców, a Rada gminy na tej podstawie opracowuje program usług społecznych. Opracowywany przy pomocy diagnozy materiał ma służyć przez 5 lat i może być aktualizowany. Przed przekazaniem diagnozy władzom gminy, powinna ona być skonsultowana ze wspólnotą samorządową. Dobra diagnoza powinna zawierać: wieloaspektowość, kompleksowość, zróżnicowanie metod badawczych i partycypację. Przebieg diagnozy to planowanie, badanie i redagowanie raportu. Ważne jest zestawienie potrzeb i to, w jaki dostępny sposób można je zrealizować. Pytania powinny być odpowiednio sformułowane, a wskaźniki odpowiednie do założeń diagnozy. Wybór metod i technik badawczych zależy od tego, jakich informacji się poszukuje. Broszury powinny być powszechnie dostępne, przejrzyste i autentyczne Końcowy etap to ustalenie wspólnego stanowiska oraz wysłanie raportu z przebiegu konsultacji. Przygotowanie diagnozy przez podmiot zewnętrzny może być niewiarygodne ze względu na brak kontroli niedostateczny kontakt ze społecznością lokalną. Z kolei przeprowadzenie badań przez pracowników CUS – Centrum Usług Społecznych, obarcza ich dodatkowymi obowiązkami. Istnieje też ryzyko braku wsparcia przez władze lokalne. Uniknięcie tych zagrożeń jest możliwe, jeśli zbierze się kompetentny zespół ludzi z CUS – Centrum Usług Społecznych oraz władz lokalnych odpowiedzialnych za całość przedsięwzięcia. Gminy nie mają obowiązku tworzenia jednostek CUS – Centrum Usług Społecznych, mają tylko taką możliwość.  

Dlaczego centrum usług społecznych?

Dlaczego centrum usług społecznych?



“Któż z nas nie chciałby oddać głosu na inicjatywę zrzeszającą ludzi, innowacyjną i przyszłościową? Myślę, że każdy. Broszura ,,Dlaczego centrum usług społecznych?” jest skierowana do nas, czytelników, mieszkańców lokalnych oraz obywateli Polski. Tekst ma na celu zapoznanie z nowym projektem prezydenta RP, ale jego głównym celem jest przekonanie odbiorców do tejże jednostki organizacyjnej, a także przedstawieniem jej superlatyw, korzyści. W nawiązaniu do vacatio legis, czyli zapoznaniu się ze zmianami i przygotowaniu do nich, przedstawione są założenia, z którymi odbiorcy powinni się liczyć. Centrum Usług Społecznych (CUS) ma być miejscem, gdzie usługi będą skupione w jednym miejscu, a mieszkańcy dostaną wsparcie bez względu na okoliczności. Jest to projekt przede wszystkim dobrowolny, a nie przymusowy. CUS ma w zanadrzu wachlarz zmian, czyli: 

-Wszystkie opcje w jednej –poprzez połączone ze sobą instytucje, zespoły mają dostęp do wielu funkcji

-Wszyscy członkowie, w różnych grupach wiekowych otrzymają pomoc i wsparcie.

 Najważniejszą funkcją jest jednak integracja wspólnot, gmin i lokalnych społeczności, co uważam osobiście za bardzo dobry pomysł, ponieważ zniweluje to bariery między ludźmi oraz pozwoli na wyjście ze sfery samotności i da poczucie jedności ludziom, tego, iż nie są sami i są w dobrych rękach. CUS integrować będzie się także z instytucjami pobliskimi i zagranicznymi, tak, by dawać doświadczenie i zdobywać je. Nastawione na współpracę, ma pewne założenia, niezbyt wygórowane. Projekt to korekta pewnych błędów z przeszłości, tak jak funkcjonowanie OPS. CUS chce określić, czego brakuje mieszkańcom, na podstawie tego, co już posiadają. Bardzo celnym trafem jest koordynacja działań poprzez głęboką współpracę z innymi stowarzyszeniami i instytucjami. Broszura wspomina także, czym są usługi społecznej co należy przez nie rozumieć. Wspomina o zbieraniu i analizowaniu danych o nich. Zakłada, iż inicjatywa będzie miała na względzie dobro obywatela. Projekt chce inwestować w obywateli, gminy i społeczności i kapitał. 

 Wsparcie i integracja dla osób w różnych sferach życiowych i miejscach pozwoli na stworzenie więzi lokalnej i terytorialnej i poczuciu tożsamości a także zmniejszeniu izolacji.

Inicjatywa lokalna krok po kroku

Inicjatywa lokalna krok po kroku



Poradnik przedstawiający najważniejsze etapy postępowania przy podejmowaniu oddolnych inicjatyw lokalnych, uwzględniający również możliwość skorzystania z zaproponowanych rozwiązań przez organizacje pozarządowe oraz przedstawicieli sektora publicznego. Wprowadza jako model działania model 3P – Przygotuj, Przeprowadź, Pokaż inicjatywę lokalną. Tak też zbudowana jest struktura poradnika w przyjaznym układzie graficznym, wyszczególniającym różnego rodzaju treści składające się na jego całość.
W publikacji omówiono najważniejsze etapy przygotowania zarówno pod względem formalnym jak i merytorycznym inicjatywy lokalnej z uwzględnieniem zapisów Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Wskazuje zarówno na przydatne wzory postępowań jak i na przykłady dobrych praktyk oraz możliwych obszarów wykorzystania. Ciekawe w modelu wydaje się dostrzeżenie istotności upubliczniania działań lokalnych jako ważnego czynnika wpływającego na finalny rezultat podjętych działań ale także jako elementu edukacyjnego w zakresie aktywności obywatelskiej.
Poradnik zawiera zarówno rozwiązania z zakresu prawnego jak i zakresu budowania współpracy między mieszkańcami a samorządami lokalnymi. W poradniku znajdują się także przykładowe wzory dokumentów niezbędne np. przy podejmowaniu uchwały samorządu o inicjatywie lokalnej. 

INSPIRATOR OBYWATELSKI  PRZEWODNIK PO NIEFORMALNEJ EDUKACJI OBYWATELSKIEJ W BIBLIOTEKACH PUBLICZNYCH I NIE TYLKO...

INSPIRATOR OBYWATELSKI PRZEWODNIK PO NIEFORMALNEJ EDUKACJI OBYWATELSKIEJ W BIBLIOTEKACH PUBLICZNYCH I NIE TYLKO...



Publikacja powstała, by – zgodnie z tytułem – inspirować czytelników do podejmowania działań podnoszących jakość polskiego społeczeństwa obywatelskiego. „Inspirator obywatelski” to inicjatywa mająca na celu wzmocnienie społeczeństwa obywatelskiego, swoiste narzędzie edukacyjne skierowane do dwóch grup odbiorców. Pierwsza zasadnicza grupa to ci, którzy z pomocą publikacji-podręcznika sami mogą podjąć działania edukacyjne, czyli m.in. bibliotekarze – osoby pracujące w miejscach, gdzie z założenia zdobywa się wiedzę, ale też w pewien sposób pełniących funkcję ośrodków kształcenia obywatelskiego. Drugą grupę odbiorców stanowią sami obywatele. Motyw przewodni tej publikacji to bowiem koncepcja nieformalnej edukacji obywatelskiej, zakładająca elastyczność, co pozwala na praktykowanie jej wszędzie i przy dowolnej okazji. W pierwszej części „Inspiratora...” znajdziemy artykuły wprowadzające w samo zagadnienie nieformalnej edukacji obywatelskiej wraz z uzasadnieniem potrzeby jej wdrażania oraz wskazówkami dot. jej praktykowania, ze szczególnym uwzględnieniem bibliotek publicznych. Część druga, bardziej obszerna tematycznie, poświęcona jest relacjom między edukacją obywatelską a wyzwaniami rozwojowymi społeczeństwa, wskazując tu nową rolę bibliotek. W tej części „Inspiratora...” można także zapoznać się z przykładami europejskich dobrych praktyk z zakresu nieformalnej edukacji obywatelskiej.

JAK LOKALNIE BUDOWAĆ DOBRO WSPÓLNE? PORADNIK DLA DZIAŁAJĄCYCH LOKALNIE

JAK LOKALNIE BUDOWAĆ DOBRO WSPÓLNE? PORADNIK DLA DZIAŁAJĄCYCH LOKALNIE



Poradnik to publikacja poświęcona jednemu z najważniejszych wyzwań, jakie stoją przed lokalnymi społecznościami – budowaniu dobra wspólnego. Pierwsza część poradnika przybliża samą ideę dobra wspólnego, ale też trudności, jakie napotkać można próbując tworzyć lokalnie wspólne dobro, a następnie wskazuje, co warto wiedzieć o środowisku lokalnym, aby właściwie rozumieć jego potrzeby i dzięki temu określić, co stanowi dla niego dobro wspólne. W drugiej części publikacji znajdziemy opis specyfiki animacji bazującej na idei wspólnego dobra oraz praktyczne rady, jak tworzyć partnerstwo na rzecz dobra wspólnego, uwzględniające rolę lidera w trosce o dobro wspólne. Poradnik zamykają opisy projektów zrealizowanych w ramach dwóch edycji programu Lokalne Partnerstwa Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

Jak wspólnie z władzami pracować nad swoimi pomysłami

Jak wspólnie z władzami pracować nad swoimi pomysłami



Publikacja dotyczy inicjatywy lokalnej na temat akcji „MASZ GŁOS, a jej tytuł brzmi: „Jak wspólnie z władzami pracować nad swoimi pomysłami”. Jest to akcja, należąca do ogólnopolskiej inicjatywy, która wspiera mieszkańców w działaniach na rzecz ich najbliższego otoczeniaPublikacja omawia działania i przedsięwzięcia, jakie realizują członkowie danej społeczności lokalnej np. miasta, wsi czy osiedla, chcąc dokonać czegoś dobrego i pożytecznego dla swojej okolicy. Akcję tę podjęła Fundacja im. Stefana Batorego, która powstała w 2006r  w Warszawie. Jest ona skierowana do mieszkańców danej społeczności lokalnej, którzy pragną podzielić się swoimi propozycjami i sugestiami i chcą się wykazać aktywnym działaniem dla wspólnego dobra. Celem akcji „MASZ GŁOS” jest pomoc osobom z całej Polski we współpracy z samorządami oraz w wprowadzaniu stopniowych zmian i angażowaniu do aktywnych działań kolejnych osób. W publikacji zostały szczegółowo omówione wszelkie wytyczne, potrzebne do realizacji wybranych przedsięwzięć i projektów. Dużym walorem akcji „MASZ GŁOS” jest to, że mieszkańcy różnych społeczności lokalnych nie tylko zgłaszają swoje pomysły i koncepcje na wybraną działalność, ale również deklarują się i biorą udział w ich realizacji, poprzez świadczenia pracy, świadczenia pieniężne, rzeczowe lub inne oraz są odpowiedzialni za przyjęte na siebie zobowiązania. Ważnym zadaniem akcji „ MASZ GŁOS” jest pokazanie, że wszyscy ludzie mogą mieć udział w tym co się dzieje w ich powiecie czy gminie. Aktywność i pomysłowość obywateli, oraz dobra wola gminy są tutaj bardzo znaczące, aby wynik pracy ogółu mógł być korzystny i satysfakcjonujący. Kluczowym czynnikiem lokalnej inicjatywy jest ścisła współpraca z samorządami, opierająca się na wzajemnym zaufaniu i lojalności. W publikacji przedstawiono i podano ciekawe przykłady budowania współpracy między obywatelami, a urzędem gminy. Jednym z przykładów może być wybudowanie przez mieszkańców osiedla boiska do gry w siatkówkę, do którego urząd gminy dostarczył im potrzebne materiały. W treści publikacji omówione również zostały ważne działania lokalne, będące istotnym czynnikiem, który korzystnie wpływa na rezultat przyjętych przedsięwzięć. Przykładami takich działań związanych np. z infrastrukturą są m.in. naprawy ulic osiedlowych i chodników, wszelkie remonty szkół czy innych instytucji publicznych. Jeśli chodzi o kulturę, to przykładami mogą być np. renowacje zabytków, wyjścia do teatru czy prowadzenie działalności kulturalnej w placówkach edukacyjnych. Inicjatywa lokalna zajmuje się także podtrzymywaniem i upowszechnianiem tradycji narodowych, poprzez pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej. Działa również na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych, organizując np. wystawy starych, miejskich pocztówek. Inicjatywa lokalna prowadzi także działalność charytatywną, promującą wolontariat, organizując np. koncerty dla chorych dzieci. Upowszechnia także kulturę fizyczną, przygotowując zawody sportowe, jak biegi przełajowe czy turnieje piłki nożnej. Zajmuje się również działalnością turystyczną, do której należy m.in. organizacja wycieczek.  Inicjatywa lokalna działa także na rzecz ochrony zwierząt i przyrody, a do jej zadań należy np. budowa paśników dla dzikich leśnych zwierząt, jak również budek lęgowych dla ptaków. Publikacja zawiera opis podstawowych dokumentów, które są niezbędne przy podejmowaniu uchwały o inicjatywie lokalnej przez urząd gminy. W publikacji wyjaśnione jest dokładnie, kto i w jaki sposób może zgłosić inicjatywę lokalną, do której ogłoszenia obowiązkowe są dwa głosy, chociaż mile widziane jest poparcie, większej liczby głosów.  

Miejski model aktywności społecznej seniorów

Miejski model aktywności społecznej seniorów



Publikacja powstała w ramach projektu „Gdański model wolontariatu seniorów – krok I” realizowanego przez Regionalne Centrum Wolontariatu w Gdańsku,  dofinansowanego ze środków Rządowego Programu na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2012-2013.  Celem projektu było opracowanie zasad współpracy oraz aktywizacji społecznej osób  powyżej 60 roku życia. Znajduje to odzwierciedlenie w przedstawionym modelu aktywności społecznej seniorów. Ciekawe i innowacyjne  rozwiązanie w ramach modelu to zaproponowany przez jego twórców Gdański Fundusz Senioralny. Drugim filarem modelu było wypracowanie formuły funkcjonowania wolontariatu seniorów. Model przedstawiony w publikacji wynika z przeprowadzonej i opisanej w pierwszej części diagnozy problemowej. Następnie twórcy przedstawiają wypracowane narzędzia i metody aktywizacji społeczno-obywatelskiej seniorów. Na ostatnią część publikacji składa się zbiór wybranych dobrych praktyk zrealizowanych w ramach w/w projektu. 

MODEL DOMU SĄSIEDZKIEGO

MODEL DOMU SĄSIEDZKIEGO



Publikacja to obszerny i wciąż aktualny swoisty podręcznik tworzenia oraz funkcjonowania Domu Sąsiedzkiego – miejsca, w którym mieszkańcy danej dzielnicy, osiedla etc. mogą aktywnie działać na rzecz swojego otoczenia i innych współmieszkańców, w oparciu o własne siły i zasoby. Przestawiona tu idea Domów Sąsiedzkich zakłada nie tylko wspieranie aktywności społecznej mieszkańców oraz odpowiadanie na potrzeby lokalnych społeczności, lecz przede wszystkim długofalowość tych działań. W publikacji po zapoznaniu się z tłem historycznym powstawania Domów Sąsiedzkich i założeniami do opracowania modelu Domu Sąsiedzkiego znajdziemy więc dokładne wytyczne organizacyjne, wskazówki dot. ewaluacji działań, ale również informacje uwzględniające aspekty finansowe oraz prawne, niezbędne przy planowaniu działania wymagającego, ze swego założenia, długiej perspektywy czasowej.

Model środowiskowej pracy socjalnej / organizowania społeczności lokalnej

Model środowiskowej pracy socjalnej / organizowania społeczności lokalnej



Tekst jest przeznaczony dla osób, które chcą usprawnić elementy pracy społecznej oraz socjalnej na wybranym terenie. Tekst opowiada o organizowaniu społeczności lokalnych, wskazuje na co należy zwrócić szczególną uwagę, jak je zmodernizować i ulepszyć. Przybliża m. in.  jakie są role organizatora przestrzeni społecznej, jakie umiejętności są przydatne przy organizacji społecznej. Daje wskazówki jak należy kształtować społeczność lokalną.  Wyjaśnia na czym polega rola animatora, czym jest animacja, jaka jest rola organizatora sieci społecznych, umiejętności interpersonalne są podstawą, ponieważ kontakty między ludzkie są  w takich zawodach bardzo ważne. Adresatem działań modelu OSL (Organizowania Społeczności Lokalnej) są społeczności na przykład bloków socjalnych, blokowisk, terenów poprzemysłowych, środowisk o charakterze terytorialnym.  Organizowaniem pracy socjalnej nie zajmują się wyłącznie pracownicy socjalni, odbywa się ona również poprzez różne kapitały, organizacje spoza publicznego systemu pomocy społecznej. W Polsce oraz w innych krajach można wprowadzić nowy obszar współpracy, nowe cele, wzmocnienie społeczności, wzmacnianie kontaktów. Opisuje również na co należy zwrócić uwagę przy animacji 

oraz wobec tworzenia sieci i planowania. W polskim modelu OSL nie dąży się do tworzenia zawodu organizatora społeczności, ale przyjmuje się jego wyodrębnienie. Idea empowerment jest zastosowana do pracy socjalnej, oddziaływanie klientów pomocy społecznej, jak i samych pracowników, wzajemne wzmocnienie środowiska zawodowego i pracowników socjalnych. Organizacja pracy społecznej może być rozumiana jako zespół praktyk ukierunkowanych na dane cele. Społeczność lokalna rozwija się w określonym kierunku. Społeczność należy traktować jako długofalowy proces upodmiotawiania ludzi. Organizator społeczności lokalnej uruchamia różne procesy, wspiera i tworzy różne struktury. Edukacja jest bardzo zaangażowana w organizowaniu społeczności lokalnej.  

Narzędziownik wolontariatu

Narzędziownik wolontariatu



Coraz więcej organizacji społecznych korzysta z pracy wolontariuszy. A współpraca ta powinna być dobrze zorganizowana i uporządkowana. Wypracowany Narzędziownik zawiera pakiet dokumentów do profesjonalnej współpracy z wolontariuszami w organizacji tj. np. Zasady współpracy z wolontariuszami, Zgoda opiekunów prawnych na pracę niepełnoletnich wolontariuszy, Regulamin pracy wolontariuszy czy Porozumienie o współpracy wraz z Kartą czasu pracy Wolontariusza/ki oraz ankieta na zakończenie współpracy. Narzędziownik wolontariatu umożliwi profesjonalną obsługę wolontariuszy i wolontariatu w organizacji, uporządkuje współpracy z wolontariuszami, na każdym jej etapie, ułatwi proces realizacji i rozliczania projektów, które wymagają wniesienia wkładu osobowego oraz usprawni proces wykazania wymaganych dokumentów podczas kontroli projektów. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej

Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej



„Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej” Marka Rymszy i Barbary Bąbskiej jest drugim tomem poradnika z tytułowej serii, poświęconym metodologicznym i praktycznym zagadnieniom form pracy środowiskowej opartej na tzw. Modelu Organizacji Społeczności Lokalnej (OSL). Głównym adresatem poradnika są pracownicy lokalnych ośrodków pomocy społecznej, jednak wskazówki w nim zawarte dotyczące pracy na rzecz lokalnych społeczności mogą stanowić cenne źródło informacji zarówno dla  pracowników placówek kulturalnych i oświatowych jak i dla działaczy społecznych i wszelkich aktywizatorów życia społeczno-kulturalnego na poziomie lokalnym. W poszczególnych rozdziałach poradnika znajdziemy szczegółowe informacje dotyczące prac z Modelem OSL – począwszy od charakterystyki, diagnozowania oraz wyszukiwania adresatów działań, poprzez zastosowanie odpowiednich narzędzi przy realizacji działań, wyszukiwanie odpowiednich strategii pracy oraz kwestii dotyczących załatwiania spraw formalnych, a kończąc na konkretnych przykładach ukazujących zastosowanie Modelu OSL w praktyce (Swarzędz, Radomsko, Częstochowa). Treść poradnika jest przedstawiona w zwarty i wyczerpujący sposób. Jednym z tych elementów jest powtórzenie istotniejszych według autorów elementów tekstu na marginesie i wyszczególnione ich kolorem czerwonym. W poradniku zastosowano również ramki z różnymi kolorami tła, odpowiadającymi za trzy rodzaje odniesień do głównej części tekstu. Pierwsza ramka „Z życia wzięte” podaje konkretne przykłady z dokumentacji środowiskowych przeprowadzonych w ramach testowania podejścia OSL. W drugim rodzaju ramki przytaczane są kluczowe fragmenty Modelu OSL. Trzeci rodzaj ramki to odniesienia z literatury przedmiotu kluczowe dla działań środowiskowych. Zastosowanie kolorowych ramek pomaga lepiej zorientować się czytelnikowi w poszczególnych elementach poradnika – jedyne co może budzić pewne zastrzeżenia – z całą świadomością zastosowania autorskiej stylistyki graficznej poradnika – to ramki dotyczące literatury przedmiotu, w których użyto nasyconego koloru czerwonego. Nawet podczas krótszej lektury czytanie odniesień z czerwonych ramek jest męczącym dla oczu doświadczeniem. Poradnik Marka Rymszy i Barbary Bąbskiej jest dobrze opracowanym kompendium wiedzy dla każdego komu zależy na rozwoju swojej metodyki pracy środowiskowej oraz przybliżeniu pomocnych narzędzi, które mają pomóc w osiągnięciu zamierzonych na tym polu celów. Przybliżając założenia Modelu OSL poradnik akcentuje wywołanie trwałej zmiany społecznej i rozwoju wspólnoty – co niewątpliwie jest dojrzałym postulatem, stojącym w opozycji do wielu propagowanych współcześnie działań w przestrzeni kulturowej jakże często nacechowanych powierzchownością i oderwaniem od kontekstu lokalnej społeczności.  

Organizowanie społeczności lokalnej – usługa społeczna



Opracowanie powstało w ramach serii „ABC organizowania społeczności lokalnej”. Skierowane jest do służb społecznych i organizacji pozarządowych, a przede wszystkim do osób, które za cel stawiają sobie zainicjowanie na terenie gminy działań z zakresu Organizowania Społeczności Lokalnej. Publikacja wyjaśnia czym jest usługa Organizowania Społeczności Lokalnej (OSL) oraz pomaga zrozumieć i poznać jej wartości. Autorki podkreślają, że realizacja usługi OSL to proces długofalowy, „mający formułę szerokiej aktywizacji oraz edukacji”. Przedstawione zostały także korzyści, zalety korzystania i wdrażania tego rodzaju działań w lokalnej społeczności. Wyróżnione zostały takie korzyści jak: ideologiczno-polityczne, społeczno-psychologiczne, instytucjonalne czy metodologiczno-warsztatowe. „Organizowanie społeczności lokalnej – usługa społeczna” prezentuje także gotowe rozwiązanie sytuacji i przedstawia wskazówki, które warto wykorzystać w podejmowaniu działań lokalnych. Ważne było także zwrócenie uwagi na to, że w większości przypadków praca w społecznościach lokalnych nie jest prowadzona w prawidłowy sposób. Ośrodki pomocy społecznej ograniczają się do organizowania jednorazowych przedsięwzięć, które nie powodują trwałych zmian społecznych. Jednak pojawiają się także ośrodki rzeczywiście wdrażające usługi OSL oraz inne tego typu rozwiązania, są to m.in.: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Częstochowie, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Radomiu, a także ośrodki znajdujące się w: Łapach, Katowicach i Gdyni. W opracowaniu zawarto także ekspertyzę Mirosława Grewińskiego dotyczącą modelu organizowania społeczności lokalnej. OSL jest płaszczyzną współdziałania, na której pojawienie się miały wpływ takie procesy jak globalizacja, presja konkurencyjności w kontekście konieczności rozwoju rynków pracy i mobilizacji zasobów pracy. W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki usługi społeczne, w tym te związane z pracą socjalną, aktywną integracją, pobudzaniem i organizowaniem społeczności lokalnych, stały się elementem inwestycji Europejskiego Funduszu Społecznego. 

Program aktywizacji społecznej i kulturowej mieszkańców i innych użytkowników obszaru modelowej rewitalizacji poprzez włączenie ich we wspólne działania koncepcyjne i projektowe dotyczące zagospodarowania przestrzeni publicznych i półpublicznych

Program aktywizacji społecznej i kulturowej mieszkańców i innych użytkowników obszaru modelowej rewitalizacji poprzez włączenie ich we wspólne działania koncepcyjne i projektowe dotyczące zagospodarowania przestrzeni publicznych i półpublicznych



Program który został opisany w Raporcie stanowi część działań związanych z projektem: „Rewitalizacja obszaru ul. Lubartowskiej i dawnego Podzamcza w Lublinie poprzez ożywienie gospodarcze obszaru za pomocą zintegrowanej poprawy zarządzania zasobem komunalnym, działań społecznych i poprawy stanu zabudowy zabytkowej – uzupełnienie Programu Rewitalizacji Lublina dla wskazanego obszaru”. Program opiera się na  danych badawczych min. pozyskanych przez analizę dokumentów oraz wywiady eksperckie. Tak uzyskaną wiedzę wykorzystano przy kształtowaniu modeli aktywizacji społecznej i kulturalnej formułujących program. Raport zawiera ponadto diagnozę problemową omawianego obszaru.  Znajdziemy w nim także opis podjętych od 2015 roku działań aktywizujących w tym obszarze miasta. 


RAPORT Z REALIZACJI ZADANIA: WYPRACOWANIE MODELU WSPIERANIA I BUDOWANIA NIEFORMALNEJ WSPÓLNOTY MIESZKAŃCÓW POPRZEZ DZIAŁANIA ANIMACYJNO-INTEGRACYJNE – MODELOWA WSPÓLNOTA WRAZ Z MODELEM WSPARCIA MIESZKAŃCÓW



Raport przygotowany przez Stowarzyszenie Społecznie Zaangażowani powstał w ramach  projektu pilotażowego pn. „Opracowanie modelu prowadzenia rewitalizacji obszarów miejskich na wybranym obszarze w Mieście Łodzi – etap 2”, realizowanego przez Miasto Łódź. Zawiera on opis działań podjętych w ramach wdrażania mikrograntów skierowanych do  wspólnot sąsiedzkich wraz z ewaluacją zrealizowanych inicjatyw przy udziale samych zaangażowanych przedstawicieli sąsiedztw – realizatorów działań. Co więcej na podstawie podjętej współpracy z mieszkańcami przy realizowaniu lokalnych mikro-inicjatyw autorzy zaproponowali w raporcie Model Wspierania Budowania Wspólnot Sąsiedzkich.  Zawiera on min. rekomendowaną ścieżkę wsparcia mieszkańców. Również wskazane zostały wybrane dobre praktyki mogące być inspiracją do przyszłych działań na rzecz budowania wspólnot sąsiedzkich.   

Stop and Go Metoda grupowego poradnictwa kariery

Stop and Go Metoda grupowego poradnictwa kariery



Poradnictwo grupowe Stop and Go tworzy bezpieczną i przyjazna przestrzeń dla osób poszukujących pracy, pozwalająca na zatrzymanie się, odzyskanie dostępu do własnych zasobów i potencjałów. Jest innowacyjną formę poradnictwa kariery, wzajemnym wsparciem dla osób którzy chcą się rozwijać w życiu zawodowym. Metoda bazuje na elastycznym podejściu do narzędzi i struktur sesji poradniczych, tworzeniu przestrzeni dialogu, wykorzystaniu narzędzi tj. wizualizacje, metafory, mapy, intensywności „zadań domowych” pomiędzy sesjami, sieciowaniu: wspieraniu w aktywnym budowaniu sieci relacji społecznych (przyjaciele, znajomi, osoby ze środowiska lokalnego) oraz sieci instytucjonalnych (organizacje społeczne – podmioty świadczące usługi prozatrudnieniowe), integracji innych dostępnych ofert wsparcia instytucjonalnego, rozwijaniu kompetencji, wzmacnianiu odpowiedzialności radzących się za podejmowanie decyzji i rezultaty procesu aktywizacji. Podstawową jednostką procesu grupowego SG są epizody dialogiczne, zaplanowane wspólnie z uczestnikami, na podstawie ich oczekiwań i potrzeb. Wspierają one spersonalizowany proces uczenia się – w atmosferze równości, wzajemnego szacunku i otwartości na różnice, aby pomóc uczestnikom rozpoznać swoje zasoby, mocne strony i umiejętności, spojrzeć w przyszłość i skorzystać z dostępnych możliwości działania. Projekt ten świadczy usługi grupowego poradnictwa zawodowego i pośrednictwo pracy. Podczas grupowych sesji poradniczych doradcy testowali użycie nowych metod i narzędzi takich jak dialog o dobrej przyszłości, bezrobocie w społeczeństwie i w moim życiu, projektowanie mojej przyszłości, mapowanie przestrzeni życiowej, mocne strony, zasoby z różnych poziomów. Doradcy testujący nowy model pracy wykazali się twórczym podejściem, testowane podejście jest metodą nową, holistyczną, która odpowiada na współczesne potrzeby instytucji rynku pracy i ich specjalistów. Dynamiczna sytuacja na rynku pracy związana z epidemią koronawirusa i czasowym zamrożeniem niektórych sektorów gospodarki wzywa do podjęcia nowych, innowacyjnych i niestandardowych odpowiedzi na kryzys. Podejście Stop and Go może być wartościową perspektywą w radzeniu sobie z obecnymi wyzwaniami jak globalna fala bezrobocia, masowe zwolnienia, izolacja, lęk i niepokój.
WARSZAWA PO MOJEMU Jak działać w mieście i realizować swoje pomysły

WARSZAWA PO MOJEMU Jak działać w mieście i realizować swoje pomysły



To wzorcowy przewodnik obywatelski dla wszystkich tych, którzy poprzez swoją aktywność chcą realnie wpłynąć na zmiany w mieście i najbliższej okolicy. Zawiera podstawowe informacje dot. funkcjonowania miasta i jego instytucji, uwzględniając szczegółowy zakres ich działalności, przede wszystkim jednak daje wiedzę dot. konkretnych narzędzi, programów itp., z jakich można skorzystać przy podejmowaniu działań na rzecz miasta i/lub jego mieszkańców, a także licznych podmiotów, z którymi można współdziałać. To nie tylko baza danych, ale dokładny informator, zwiększający jednocześnie świadomość mieszkańców miasta i promujący odpowiedzialne, zaangażowane podejście do miejsca, w jakim mieszkają oraz do innych współmieszkańców. Każdy z czterech rozdziałów krok po kroku pokazuje, jak konsultować i opiniować projektów miejskie, a następnie – jak uczestniczyć w ich tworzeniu i wdrażaniu. Przewodnik zamyka indeks najważniejszych haseł pozwalających sprawniej wyszukiwać żądane treści.

Zakres koordynacji projektów społecznych

Zakres koordynacji projektów społecznych



Od dobrej i skutecznej koordynacji często zależy, czy projekt zostanie właściwie i z sukcesem zrealizowany. Rola koordynatora/rki w realizacji projektów społecznych jest więc niezwykle ważna. Dlatego też przygotowaliśmy zakres obowiązków/zadań, który ułatwi pracę, szczególnie osobom początkującym. Przygotowanych zostało 10 najczęstszych zadań należących do odpowiedzialności koordynatora/ki, tj. zapoznanie się z wnioskiem o dofinansowanie, poznanie zespołu, stworzenie harmonogramu działań, kompletowanie dokumentacji, weryfikacja wydatków, czy przygotowanie sprawozdania. Dodatkowo, opracowane zostały dwa formularze (w przypadku osób zatrudnionych na umowę o pracę i osób zaangażowanych w ramach umowy zlecenie), które po wybraniu odpowiednich zadań koordynatora/rki, przenoszą je do odpowiednio przygotowanego formularza zakresu odpowiedzialności, gotowego do wykorzystania. Korzyści ze stosowania rozwiązania to przede wszystkim uporządkowanie zadań i odpowiedzialności osób odpowiedzialnych za koordynację projektów, usprawnienie realizacji projektów, czy odciążenie zarządów. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Zasady dostępności informacji w internecie dla osób z dysfunkcjami

Zasady dostępności informacji w internecie dla osób z dysfunkcjami



Coraz większa liczba działań odbywa się w internecie. Często nieprawidłowe zamieszczanie informacji, artykułów czy zdjęć, uniemożliwia ich odczytywanie przez osoby z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, opracowane zostały zasady dostępności, które w znaczny sposób przyczyniają się do przejrzystości zamieszczanych tekstów i zdjęć. Wypracowane Zasady obejmują takie obszary jak wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za przestrzeganie zasad dostępności, dodawanie opisów alternatywnych do zdjęć i grafik, sprawdzanie materiałów za pomocą programów do odczytywania stron, dodawanie napisów do filmów czy stosowanie plików pdf zamiast skanów. Postępowanie wg Zasad zwiększy dostępność informacji o działaniach organizacji i możliwość dotarcia do wszystkich osób potencjalnie zainteresowanych ofertą, dzięki czemu możliwe jest poszerzenie grupy odbiorców działań. To także ważna deklaracja otwartości organizacji. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Zasady skutecznego pozyskiwania środków w organizacjach społecznych

Zasady skutecznego pozyskiwania środków w organizacjach społecznych



Jednym z większych wyzwań w organizacjach społecznych jest pozyskiwanie środków na działania. Pomimo że źródeł finansowania jest wiele, stowarzyszenia i fundacje najczęściej bazują jedynie na kilku. W poszerzeniu liczby źródeł finansowania pomoże wykorzystanie planu fundraisingowego (planu pozyskiwania środków). Plan fundraisingu to formularz, który pozwala zaplanować poszczególne źródła finansowania. Uwzględnia wskazówki i podpowiedzi, pozwalające na sprawne określenie możliwych osób lub instytucji finansujących działania dla danej organizacji. Korzyści ze stosowania planu to przede wszystkim szansa na zwiększenie liczby źródeł finansowania danej organizacji społecznej, lepsze zorganizowanie procesu pozyskiwania środków, stabilizację finansową i wzmocnienie organizacji. Rozwiązanie opracowane w ramach projektu pn. „Bank Rozwiązań”, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.