Mikrozakupy usług społecznych
Mechanizm mikrozakupów opiera się na wykorzystaniu przepisów dotyczących zakupów do 130.000 zł do zakupu usług społecznych od organizacji pozarządowych. Kluczowym założeniem jest uproszczenie procesu dla usług o małej wartości np. do 20 tys. złotych, co sprawia, że jest to alternatywa wobec dotacji i konkursów ofert.
Proponowane rozwiązanie zakłada systemowe podejście, obejmujące spójną i prostą procedurę opartą o zarządzenie władz lokalnych, a także zawiera gotowe wzory dokumentów, takich jak zapytania ofertowe, oferty czy sprawozdania.
Publikacja jest wartościowym narzędziem dla praktyków, oferującym konkretne rozwiązania i procedury dostosowane do realiów polskich samorządów. Jej największą siłą jest prostota oraz praktyczność. Może ona stanowić inspirację dla wielu samorządów, które szukają skutecznych sposobów współpracy z NGO w zakresie realizacji usług społecznych. Jednocześnie, wdrożenie modelu mikrozakupów wymaga zaangażowania obu stron i przełamania dotychczasowych schematów.