Przypominamy o naborze na cykl spotkań pt. "Jak uprościć system współpracy finansowej samorządu z organizacjami pozarządowymi / podmiotami ekonomii społecznej" organizowane w ramach Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej.
Zaproszenie na spotkania kierujemy do:
- pracowników samorządowców lokalnych (gminy, powiaty) odpowiedzialnych za współpracę z organizacjami pozarządowymi,
- radnych zajmujących się tematyką społeczną oraz
- organizacji pozarządowych
- działających na terenie województwa łódzkiego, w szczególności na terenach powiatów piotrkowskiego, M. Piotrków, M. Kutno, radomszczańskiego, wieluńskiego, pajęczańskiego, wieruszowskiego, sieradzkiego, bełchatowskiego.
Tematy spotkań*:
- 12.05.2022, godz. 13.30 - 15.30
“Małe granty” - jak skutecznie wdrożyć system zlecania zadań z wykorzystaniem art. 19a ustawy o działalności pożytku publicznego
- 19.05.2022, godz. 13.30 - 15.30
Regranting czy mikrogratny - czy można mieć prosty system wyboru ofert bez stosowania wprost ustawy o pożytku publicznym?
- 26.05.2022, godz. 13.30 - 15.30
Mikrozakupy usług lokalnych - jak zastąpić system dotacji prostym systemem zakupów usług
- 02.06.2022, godz. 13.30 - 15.30
Konkursy ofert - czy można przygotować prostą procedurę konkursową na zlecenie zadań publicznych ?
* opisy tematów w załączniku
Seminaria realizowane są w formie online - wszystkie spotkania odbywają się na platformie zoom, warunkiem udziału jest posiadanie sprzętu z dostępem do mikrofonu i kamery (platformę obsługują również smartphony z systemem Android i IOS)
Udział w cyklu jest bezpłatny, pod warunkiem udziału w całym cyklu.
Liczba uczestników ograniczona - decyduje kolejność zgłoszeń (z jednej jednostki samorządu/organizacji mogą wziąć udział 3 os. pierwszeństwo mają podmioty z 8 powiatów wskazanych wyżej).
Seminaria kierujemy do osób, które są zainteresowane tematem i deklarują udział w całym cyklu.
Warunkiem otrzymania zaświadczenia ukończenia cyklu seminariów jest obecność na wszystkich 4 spotkaniach.
Zgłoszenia przyjmowane są za pośrednictwem formularza do 19 kwietnia 2022 do godz. 15.00 (na wskazany adres mailowy prześlemy potwierdzenie przyjęcia i link do pierwszego spotkania).
FORMULARZ: https://forms.gle/gUUb6K4GuTbK91pV9
Zapraszamy do udziału.
Monika Hibner
Koordynatorka OWES przy Centrum OPUS
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
RAMOWY OPIS PROGRAMU:
Tematy spotkań:
21.04.2022, godz. 13.30 - 15.30
“Małe granty” - jak skutecznie wdrożyć system zlecania zadań z wykorzystaniem art. 19a ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Główne zagadnienia:
Czy w można zastąpić konkursy trybem 19 a ? Co składa się na 20 % dotacji z które można przeznaczyć na tryb 19)? Jak zorganizować “nabór” ofert w trybie 19 a ? Co oznacza “celowość zadania” przy ocenie ofert ? Czy w trybie 19 a możliwe są negocjacje ? Jak rozliczać oferty w trybie 19a ? To wybrane wątki, które omawiane będą w ramach seminarium. Chcemy pokazać tryb 19 a) jako uzupełnienie systemu konkursowego. Omówimy zalety i wady rozwiązania, przykłady praktyk wykorzystania 19a do uproszczenia współpracy finansowej.
28.04.2022, godz. 13.30 - 15.30
Regranting czy mikrogratny - czy można mieć prosty system wyboru ofert bez stosowania wprost ustawy o pożytku publicznym ?
Główne zagadnienia:
- Kiedy stosować regranting ? Czym się różni regranting od mikrograntów ?
- Czy możemy mieć 1 umowę w urzędzie na obsługę wszystkich konkursów w samorządzie ?
- Czy organizacje pozarządowe mogą realizować zadanie na uproszczonych wzorach innych niż wynikające z Rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu Pożytku Publicznego ?
- A może zamiast wypełniania wniosków można opowiedzieć o projekcie?
- Jak wyłonić Operatora ? Jak zachować wpływ samorządu na wybór ofert ?
W ramach omówienia tematu przedstawione przykłady samorządów, które wdrażają zarówno regranting jak i mikrogranty. Przedstawione zostaną zalety i wady obu trybów. Zaprezentowane zostaną wzory lokalnych dokumentów samorządów, które wdrażają rozwiązanie.
5.05.2022, godz. 13.30 - 15.30
Mikrozakupy usług lokalnych - jak zastąpić system dotacji prostym systemem zakupów usług
Główne zagadnienia:
Jak rozliczyć zadanie bez zastanawiania się czy dobrze wydałem 5 zł na pozycję X w budżecie? Jak prosto zlecić usługi, które obecnie realizowane są w trybie dotacji na zadania publiczne ? Kiedy mikrozakupy a kiedy konkurs dotacyjny ? Jak przygotować zapisy w budżecie samorządu i programie współpracy? Czy mikrozakupy usług może realizować każdy samorząd i każda organizacja pozarządowa ?
Tryb mikrozakupów lokalnych to rozwiązanie mające na celu uproszczenie zleceń, których jednostkowa wartość nie przekracza 10.000 zł. W ramach spotkania zaprezentowane zostaną wzory zarządzeń na uruchomienie trybu. Omówione zostaną warunki prawne i organizacyjne jakie musi wdrożyć samorząd i organizacja pozarządowa. Porównamy tryb zakupu do dotacji. Przeanalizujemy wady i zalety rozwiązania.
12.05.2022, godz. 13.30 - 15.30
Konkursy ofert - czy można przygotować prostą procedurę konkursową na zlecenie zadań publicznych ?
Główne zagadnienia:
Czy konkursy ofert w oparciu o ustawę o pożytku publicznym i o wolontariacie można uprościć ? Jak uniknąć problemów z rozliczeniem zadania ? Jak zapewnić płynności realizacji zadania bez konieczności robienia aneksów ?Jak dokonywać zmian w ofercie by nie rodziło to problemów na etapie rozliczenia ?
Procedura konkursowa jest powszechnym trybem zlecania zadań publicznych. Zagadnienie to prezentować będziemy na koniec cyklu celowo ponieważ chcemy zachęcić Państwa do wykorzystania innych trybów a konkurs zostawić jako podstawę pod wybrane zadania. Skupimy się na przygotowaniu odpowiednich zapisów ogłoszeń konkursowych oraz umów, które ułatwić mają składanie, realizację i rozliczenie zadania. Omówimy zapisy oferty w części rezultaty i budżet pod kątem uproszczenia realizacji zadania.